سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم؛

عبدالباری عطوان: آمریکا به دنبال جنگ افروزی در مغرب است

عبدالباری عطوان: آمریکا به دنبال جنگ افروزی در مغرب است
پنج‌شنبه 4 دی 1399 - 12:42

آمریکا به بهانه موضوع مورد اختلاف صحرای باختری به دنبال جنگ افروزی بین کشور‌های مغرب عربی یعنی مغرب، الجزایر، تونس، لیبی و موریتانی است.

العالم - آفریقا

به نقل از روزنامه اینترنتی رأی الیوم؛ جنگ افروزی‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در غرب آسیا و سازش و عادی سازی روابط مغرب با رژيم صهيونيستي؛ آمريکا و به بهانه موضوع مورد اختلاف صحرای باختری به دنبال جنگ افروزی بین کشورهای مغرب عربی یعنی مغرب، الجزایر، تونس، لیبی و موریتانی هستند.

عبدالباری عطوان نوشت هر کس پیگیر حملات رژيم صهيونيستي و آمریکا به مغرب و مسائل حاشیه ای مربوط به عادی سازی روابط در همه ابعادش باشد، این تصور قوی در وی به وجود می آید که طرح حساب شده‌ای برای جدا کردن مغرب از کشورهای عربی و اسلامی و متزلزل کردن ثبات و امنیت این کشور تدارک دیده شده است.

جشن رسانه‌ای دیروز در رباط به سرپرستي کوشنر، داماد يهودي ترامپ که فردي صهیونیست و متعصب و سفر وی با یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی العال صهيونيستي، آن هم در صدر هیئتی متشکل از مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی کابينه رژيم صهيونيستي؛ یک حرکت تحریک آمیز نه تنها برای ما بلکه برای ملت عربی و مسلمان مغرب بود.

وي افزود این در حالی است که مغرب از جمله کشورهای پیشرو در دوستی با فلسطین و حمایت از آرمان ملت آن است و اگر باب داوطلبی برای جنگ به منظور آزادسازی فلسطین گشوده شود, دهها میلیون نفر از مردم مغرب برای شهادت ثبت نام می کنند.

ما همچنین درباره خطرات نهان این طرح برای مغرب و کشورهای اتحادیه مغرب عربی هشدار دادیم زیرا بر اساس تجارب خود، به خوبی می دانیم آمریکایی ها چگونه توافقنامه‌ها و پیمان‌ها را نقض می کنند و از هم پیمانان‌شان چگونه دست بر می‌دارند.

عطوان در ادامه نوشت ما تجربه اشغال عراق را داریم که تسلیم بازرسی های سازمان ملل متحد و قطعنامه هایش شد. پیش از آن نیز عراق را با جنگ ساختگی هشت ساله با ایران، غرق در گرفتاری ها کردند و تر و خشک در این جنگ هشت ساله با هم سوخت. تازه ترین و برجسته ترین نقض عهد آمریکایی ها نیز خروج آنها از توافقنامه هسته‌ای با ایران بود.

ما مغرب را دوست داریم اما الجزایر, موریتانی,تونس و لیبی و همه ملت‌های کشورهای اتحاد مغرب عربی را نیز دوست داریم و نمی خواهیم سناریوی جنگ عراق و ایران بار دیگر در منطقه مغرب عربی تکرار شود. به ويژه آنکه تدارک کنندگان این فتنه، همان آمریکایی ها و صهيونيست‌ها هستند.

استفاده از موضوع صحراء به عنوان بهانه‌ای برای اجرای این فتنه مسموم و نیز به عنوان طعمه و چاشنی برای جنگ‌های فرسایشی است، جنگ‌هایی که برای آینده این منطقه و با هدف شعله ور کردن منازعه بین براداران برای دهه‌های آینده و غرق کردن آنها در بدهی‌ها و ایجاد بی ثباتی؛ تدارک دیده شده است.

جشن عادی سازی جعلی و تب و تاب‌های آن، چند روز دیگر پایان خواهد یافت و حقایق روشن خواهد شد. زیرا وعده‌هاي آمریکا، مصر را به یک کشور ثروتمند تبدیل نکرد و پیمان وادی عربه نیز باعث نشد؛ اردن به یک کشور مرفه تبدیل شود.

سردبير روزنامه اينترنتي راي اليوم افزود ۹ میلیارد دلاری که ترامپ و اوباما برای جنگ افروزی در سوریه هزینه کردند، نیز ثمره‌ای جز ویرانی، کشتار و آوارگی بیش از ده میلیون سوری نداشت.

وي گفت دو تحول اساسی در دو روز گذشته رخ داده است که تأیید کننده نگرانی موجود در عمق وجود ما درباره اتفاقاتی است که می تواند در منطقه مغرب عربي، خطراتی ایجاد کند.

نخست سخنان حساب شده و از پیش توافق شده درباره آنهاست که سلیمان شنین رئیس شورای مردمی ملی (پارلمان) الجزایر به مناسبت فعالیت‌های روز پارلمان برای فعال کردن حق ملت صحرا در تعیین سرنوشت مطرح کرد و گفت الجزایر از این حق حمایت می کند و آن را غیر قابل معامله و کوتاه آمدن و غیر قابل بازنگری می داند.

وی افزود مسئله صحرا مسئله حل و فصل استعمارگرانه بوده است زیرا هیچ گونه پیوند تاریخی و یا قانونی بین ملت صحرا و اشغالگران مغربی وجود ندارد.

دوم صدور بیانیه ای از ارتش موریتانی است که تأیید کرد نیروهایی از مغرب به سوی یکی از گشتی های ارتش موریتانی در منطقه مرزی در شمال و نزدیک نوار مرزی با صحرای باختری تیراندازی کردند. نیروهای مغربی این گشتی را یک هدف حمله متقابل قرار دادند.

این بیانیه افزود تحقیقات اولیه نشان داد این گشتی به یک موضع دفاعی نیروهای مغربی نزدیک شده بود و نیروهای مغربی نیز این گشتی را یک هدف متخاصم تلقی کرده بودند و با آن برخورد شد.

این بیانیه افزود نیروهای گشت موریتانی نیز براساس قواعد درگیری، واکنش متقابل نشان دادند و تیراندازی کردند. اما پس از آنکه دو طرف به هویت یکدیگر پی بردند، درگیری متوقف شد.

نتیجه گیری ما از این دو واقعه آن است که نشانه‌های تنش, علنی شده است و ما باید به امنیت و ثبات این منطقه اهتمام بورزیم به ویژه با توجه به تاریخ خونینی که به سبب کشمکش‌ها دارد، کشمکش‌هایی که میلیاردها دلار هزینه در بر داشته و موجب توقف طرح‌های توسعه‌ای و کشته شدن هزاران نفر شده است.

همه می‌دانند آتشهای بزرگ با جرقه های کوچک شروع می شود. جنگ‌ها بین ملت‌های برادر و عزیز نیز همین گونه آغاز می‌شود. صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می کنند این روزها بذر جنگ را در کشورهای مغرب عربی بکارند.

صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها