بازی ترامپ با کارت "امنیت ملی" برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش

بازی ترامپ با کارت
پنج‌شنبه 4 دی 1399 - 18:49

گفته می‌شود دونالد ترامپ، که دوره ریاست‌جمهوری‌اش رو به پایان است و ملت آمریکا و ملت‌های دیگر کشورها بی‌صبرانه در انتظار خروجش از کاخ سفید هستند، در ادامه هذیان‌گویی‌هایش ایران را متهم کرده است که چند روز پیش سفارت ایالات متحده در بغداد را هدف حمله موشکی قرار داده است.

العالم- درگوشی

ادعاها و اتهاماتی بی‌اثر که مشابه همان هذیان‌گویی‌هایی ترامپ در سال 2012 در توییتر است زمانی‌که او طی سخنانی در حضور جمهوری‌خواهان باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت را را متهم کرد و گفت که "اوباما در تلاش برای حمله به ایران است.. . به اوباما اجازه ندهید با کارت ایران بازی کند تا انتخابات را به نفع خودش رقم بزند. آگاه باشید، جمهوری‌خواهان!."

ترامپ در توییتی دیگر ادعا کرد: "اوباما جنگ با ایران را به امید پیروزی در انتخابات آغاز خواهد کرد." او فراموش کرده که با جنگ رسانه‌ای در جریان کارزار انتخاباتی تلاش می‌کرد به ساحل امن و امان برسد ولی موفق نشد.

متوسل شدن به ادعاهایی پوچ برای جذب آرای آمریکایی‌ها و دستاویز قرار دادن مساله امنیت ملی برای دستیابی به همان هدف، فقط سبک و شیوه ترامپ نبود بلکه بیشتر روسای جمهور آمریکا همان رویکرد فریبنده را داشتند. در آمریکا هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به مکر و دروغ و ادعاهایی مبنی بر حمایت از امنیت ملی، متوسل شود.

پیش از ترامپ، اوباما نیز همان تاکتیک را به خدمت گرفت تا جایگاه مردمی خود را تقویت کند. اوباما به همین منظور از حادثه ترور "اسامه بن لادن" رهبر سابق القاعده در افغانستان، که در دوم ماه مه 2011 توسط ارتش آمریکا در پاکستان انجام شد، بهره‌برداری کرد و موفق نیز شد؛ چرا که طبق نظرسنجی موسسه "گالوپ"، تنها سه روز بعد از این حادثه ترور، میزان محبوبیت اوباما با 6 درصد افزایش، به 52 درصد رسید و او در دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. در حالی‌که بن‌لادن مزدور سازمان اطلاعات مرکزی( سیا) بود و تابعیت آمریکایی داشت ولی ماموریتش تمام شده بود و باید حذف می‌شد.

حادثه دو برج یا "حادثه 11 سپتامبر" نیز کارت "جورج دبلیو بوش" برای فریب افکار عمومی به نفع خود بود؛ زیرا میزان محبوبیت وی بعد از این حادثه به 90 درصد افزایش یافت. حتی همین حادثه با کمک و همراهی ماشین‌‌های تبلیغاتی و هالیوود آمریکا توانست این ذهنیت را در میان آمریکایی‌ها ایجاد کند که در معرض تهدید همیشگی دشمنی ساختگی به نام "اسلام هراسی" هستند؛ امری که ایجاب می‌کند ایالات متحده "جنگ علیه تروریسم"، که ساخته خودش است، کلید بزند.

امنیت ملی... ادعایی پوچ

مدت‌هاست که روسای جمهور آمریکا از کارت "امنیت ملی" برای تقویت جایگاه مردمی‌شان و پیروزی‌‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌کنند همان‌گونه که می‌بینیم ترامپ به رغم شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، همچنان به این کارت چنگ زده و امیدوار است حتی با دروغ و فریب و ادعاهای ساختگی، جایگاه مردمی‌اش را بهبود بخشد.

بهره‌برداری ترامپ از کارت "امنیت ملی آمریکا" با هدف جلب رضایت آمریکایی‌ها اخیرا در اظهاراتش درباره مذاکرات صلح افغانستان در دوحه که در جریان کارزار انتخاباتی مطرح کرد و نیز در اتهام‌زنی‌های اخیرش علیه ایران، که این کشور را متهم به دست داشتن در حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد کرد، کاملا تجسم یافته است. ترامپ همچنین با به خدمت گرفتن کارت امنیت ملی آمریکا، جنایت ترور شهید "حاج قاسم سلیمانی" و دیگر همرزمانش را توجیه کرد. ترامپ روز گذشته در توییتی نوشت: "سفارتخانه ما یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه تا از آن‌ها عمل نکرد. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران و حالا حرف از حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم." ترامپ در توییت دیگری نوشت: "توصیه دوستانه‌ای به ایران دارم. اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید!"

پاسخ ایران

در مقابل، ایران درباره هرگونه ماجراجویی دولت ترامپ در روزهای آخر عمرش هشدار داد و ترامپ را مسئول هرگونه اقدام نابخردانه معرفی کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در واکنش به گزافه گویی ها و ادعاهای ترامپ و همچنین بخش امور عمومی فرماندهی سنتکام علیه ایران اظهار داشت: اینگونه اظهارات و اتهام‌زنی‌های تکراری، بی‌اساس و ساختگی در قالب فرافکنی‌های مرسوم‌کاخ سفید قابل ارزیابی بوده و با هدف تحت الشعاع قرار دادن شرایط بسیار سختی است که ترامپ در آن قرار دارد. "سعید خطیب‌زاده" ضمن رد اتهامات ترامپ و سنتکام، عنوان کرد: "همانگونه که بارها اعلام شده حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است و در این موضوع خاص انگشت اتهام به سوی خود آمریکا و شرکا و متحدان آن در منطقه است که به دنبال افزایش تنش و فتنه‌انگیزی‌های جدید هستند."

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: "ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند. دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، 7 تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات 58976 آمریکایی شد. این بار به مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسئول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود".

ترس و وحشت مبهم اشغالگران

ارتش عراق، روز یکشنبه اعلام کرد که دست‌کم 8 موشک به منطقه الخضرا( سبز) در بغداد اصابت کرد. طبق بیانیه ارتش عراق، گروهی "قانون‌شکن" مسئول این حمله است. در حالی‌که یک مقام مسئول آمریکایی تصریح کرد که به رغم عدم وقوع تلفات جانی میان نیروهای آمریکایی در این حمله، حدود 21 موشک به ساختمان سفارت اصابت کرد.

همین نگرانی مستمر، آمریکایی‌ها را به وحشت انداخته به نحوی که فرماندهان نیروهای اشغالگرش و از جمله شخص ترامپ، رئیس‌جمهورشان با ترس و وحشت از شبحی ناشناخته، مجبور می‌شوند ایران را متهم ‌کنند؛ چرا که آنها ترس این را دارند که ایران در زمانی مناسب به جنایت ترور شهید سلیمانی و همرزمانش پاسخ خواهد داد.

همین موضوع را دکتر "ادموند غریب" استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه آمریکا تأکید کرد: "یک نگرانی در آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه ایران احتمالا پاسخ ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش را می‌دهد. دولت آمریکا نیز برای دفاع از منافعش در منطقه، حضور نظامی‌اش را در آب‌های خلیج‌فارس تقویت می‌کند." شاهد دیگر بر آمادگی ایالات متحده در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی سفر فرماندهان برجسته نظامی به عراق و مناطق اشغالی سوریه و دیگر کشورهای منطقه است. آماده‌باش نظامی آمریکا همچنین حامل پیامی به همپیمانان آمریکا در منطقه است مبنی بر اینکه آمریکا آمادگی و توانایی حفظ امنیت آنها را دارد.

فرار از منطقه؛ بهترین راهکار آمریکایی‌های اشغالگر

ایران همواره و به‌ویژه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، تأکید کرده است که ایالات متحده و نیروهای اشغالگر آن در سوریه و عراق باید منطقه را ترک کنند. آیا رئیس‌جمهور آمریکا درس عبرتی می‌گیرد؟

ایالات متحده در احمقانه‌ترین مرحله به‌سر می‌برد؛ چرا که رئیس‌جمهور آن در تلاش است با ادعاهای پوچ و دروغین، به شکست‌های خود سرپوش بگذارد و از این کار هم ذره‌ای شرم نمی‌کند.

السید ابو ایمان

پربیننده ترین خبرها