کوه شورای همکاری خلیج موش زایید!

کوه شورای همکاری خلیج موش زایید!
سه شنبه 16 دی 1399 - 19:26

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس درمنطقه "علا" سعودی با نتایجی تامل برانگیز برگزار شد.

تحلیل:

- در این نشست امیر قطر و امیرکویت تنها روسای دولت های حاضر در نشست بودند و بقیه اعضا نفرات دوم کشورهای خود را به نشست علا گسیل داشته بودند!

- به استنثنای توافق دیشب در خصوص بازگشایی خطوط هوایی میان سعودی و قطر و تکمیل آن توسط وزیرخارجه مصر و پیش از جلسه امروز، این نشست دستاورد ملموسی به همراه نداشت. شاید تنها خروجی قابل توجه این نشست اعتراف 4 کشور محاصره کننده قطر به اشتباه سه و نیم ساله خود در معرفی قطر به عنوان کشوری حامی تروریسم بود.

- همچنین در نشست امروز هیچ سخنی از 13 شرط کشورهای محاصره کننده قطر به میان نیامد. این مساله یعنی پیروزی قطر و شکست سعودی و متحدان این کشور در محاصره سه و نیم ساله قطر.

- در این نشست بنا بود همزمان با حضور سیسی، پروژه سه و نیم ساله ناکام محاصره به گونه ای ابرومندانه و به نفع 4کشور رفع و رجوع شود اما عدم حضور سیسی در این نشست نشان داد همچنان بر سر راه تحقق این مساله موانعی جدی وجود دارد. عدم حضور سیسی در نشست امروز یا به خاطر عدم استقبال قطر بوده یا به این دلیل که سعودی دورنمای آب کردن یخ های میان مصر و قطر را مناسب ندیده است.

- در همین حال بنا بود در سایه این نشست یخ های روابط بین مصر و امارات هم ذوب شود و مرهمی بر بدبینی و دلخوری سیسی از بن زاید گذاشته شود که به نظر این مساله نیز از دورنمای مثبتی برای عملیاتی شدن برخوردار نبوده است.

- ترجیع بند چنین نشست هایی انچنان که عادت سعودی و متحدانش هست حمله به ایران بود. بن سلمان در سخنرانی آغازین نشست اعلام کرد: برنامه هسته ای ایران صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند. ایراد این کلام در واقع دراین نشست و به زعم بن سلمان از آن جهت اهمیت ویژه ای داشت که الزام قطر به قطع روابط با ایران در صدر شروط 13 گانه سعودی و متحدینش برای برقرار مجدد روابط قرارداده شده بود، شرطی که هیچ گاه مورد پذیرش قطر قرار نگرفت.

- اینکه قطر بر مطالبه تامین خسارت های سه و نیم ساله اش از سعودی و متحدانش پافشاری کند و یا آن را مشمول منافعی بزرگتر ببیند نیازمند گذر زمان است اما آنچه مسلم است اینکه همچنان اختلافات ایدئولوژیک دوحه با 4 کشور محاصره کننده قطر بسان آتشی زیر خاکستر باقی می ماند و هر لحظه ممکن است مجددا شعله ور شود با این تفاوت که قطر امروز قطر سه و نیم سال پیش نیست و در حقیقت هیمنه سابق و البته خیالی سعودی و متحدانش حالا دیگر هم برای قطر و هم برای دیگر کشورهای منطقه کاملا فروریخته است.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها