در شبکه العالم؛ معرفی «گچبری سنتی ایرانی» در مجموعه «سرانگشتان هنرمند»

يکشنبه 21 دی 1399 - 12:52

مستند تازه تولید شده «معرفی گچبری سنتی ایرانی» از مجموعه مستندهای «سرانگشتان هنرمند» گچبری سنتی ایرانی را به مخاطبان عرب زبان شبکه العالم در  معرفی می کند.

العالم - ایران / فرهنگی

این مستند بدان می پردازد که هنر گچبری به عنوان یکی از ظریف ترین هنرهای دستی ایرانیان، میراث دوره هخامنشیان و سپس ساسانیان است و اعراب در جریان فتوحات خویش این هنر را از آنان فرا گرفته اند.

اماکن مذهبی و قصرهای سلاطین نخستین جایگاه این شاخه از هنر معماری بوده که به روزگار ما هم رسیده است.

شبکه العالم این بار در ادامه سری مستندهای «سرانگشتان هنرمند» به تهیه کنندگی حمزه علیرضایی، در معرفی هنر «گچبری سنتی ایرانی» به سراغ استاد برجسته آینه کاری و گچبری، علی حاجیان رفته است و اطلاعات بسیار مفیدی راجع به این هنر را به مخاطبان عرب زبان ارائه خواهد کرد.

حمزه علیرضایی در خصوص این مستند گفت: استاد حاجیان از آغاز دهه 40 شمسی، نزدیک به 60 سال مشغول فعالیت در زمینه آینه کاری و گچبری بوده و آثار ارزشمندی را خلق کرده است و اینک با ذهن خلاق خود در نهایت ظرفت با تلفیق آینه و گچ به خلق تابلوهایی با سبک جدیدمی پردازد.

وی ضمن اشاره به سخنان استاد حاجیان که معنای زیباتری برای زندگی با کار و خلاقیت قائل است، گفت: مجلس شورای ملی، کاخ گلستان، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، مکان های زیارتی، شمس‌العماره، باغ فردوس و موزه زمان جزو اماکن مهمی هستند که او با گچبری منقوش برجسته در آنها هنر خود را آفریده یا به مرمت آنها همت گمارده است.

علیرضایی افزود: نقطه قابل تامل در سری مستند های «سرانگشتان هنرمند»، شور و شوق اساتید سبک های مختلف صنایع دستی ایران است که با وجود گذشت سالیان سال و کهنسالی ایشان، همچنان با انرژی و شور و شوق مضاعف به کار خود ادامه می دهند و از هنر اصیل ایرانی صیانت کرده و برای ماندگاری، آن را به نسل جدید آموزش می دهند.

مستند «گچبری سنتی ایرانی» به تهیه کنندگی حمزه علیرضایی، امشب 21 دی ماه ساعت 21 به وقت تهران به روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.

پربیننده ترین خبرها