تحلیف بایدن در بحبوحه دو دستگی و اختلافات در جامعه آمریکا

تحلیف بایدن در بحبوحه دو دستگی و اختلافات در جامعه آمریکا
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 13:15

در آستانه مراسم تحلیف "جو بایدن" به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، پایتخت این کشور شاهد تدابیر امنیتی شدیدی است.

العالم- نظرکده

کارشناسان مسائل منطقه‌ای در واکنش به اوضاع این روزهای ایالات متحده می‌گویند، "دونالد ترامپ" در پی شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه آمریکا نشده بلکه این دودستگی از قبل بوده و شکست ترامپ آن را عمیق‌تر کرده است. آنها به نژادپرستی در آمریکا، فساد داخلی و مداخله آشکار در امور کشورهای دیگر نیز اشاره دارند.

کارشناسان منطقه‌ای افزودند، ایالات متحده از دهه‌ها پیش شاهد اختلافات سیاسی و اجتماعی بوده و قانون انتخاباتی که از طریق آن فقط دو حزب برجسته شده‌اند، ایالات متحده را در بحران دودستگی و اختلافات قرار داده است. به گفته آنها، بحران نژادپرستی که باعث دودستگی در جامعه آمریکا شده این کشور را به میدانی برای نبرد گروهک‌ها جهت چنبره زدن به قدرت تبدیل کرده است.

پژوهشگران سیاسی اظهار داشت، دستگاه‌های امنیتی در ایالات متحده در برقراری امنیت قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر عملکرد خوبی نداشتند و همین امر باعث شده است این کشور به این مرحله خطرناکی از تاریخش برسد.

از سوی دیگر، دیپلمات‌های منطقه‌ای خاطرنشان کردند، برای نخستین بار در تاریخ، امریکا وضعیتی مشابه برخی کشورهای جهان سوم در زمینه انتقال قدرت دارد.

آنها اضافه کردند، ایالات متحده و غرب از نحوه انتقال قدرت در کشورهای جهان سوم انتقاد می‌کردند در حالی‌که مراسم تحلیف بایدن بیشتر شبیه مراسم نظامی است نه انتقال قدرت.

آنها تأکید کردند، بهتر شدن اوضاع امنیتی در ایالات متحده بستگی به سیاست‌ها و عملکرد دولت بایدن در مدیریت کشور دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها