دنیایی امن تر در غیاب عامل فتنه و تروریسم

دنیایی امن تر در غیاب عامل فتنه و تروریسم
پنج‌شنبه 2 بهمن 1399 - 14:50

می گویند هدف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از امضای فرمان های اجرایی، لغو دستورات جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی است.

العالم - درگوشی

بایدن به محض ورود به کاخ سفید پس از مراسم تحلیف روز چهارشنبه، مجموعه فرمان های اجرایی را از جمله بازگشت به توافق پاریس، بازگشت به سازمان جهانی بهداشت و توقف منع ورود اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا، حمایت از محیط زیست و تشدید تدابیر مقابله با ویروس کرونا صادر کرد. وی به خبرنگاران گفت که در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا سنگ تمام خواهد گذاشت.

کاری با اهداف داخلی بایدن مثل موضوع نژادپرستی و حذف نژادپرستی سیستماتیک از برنامه ها و دستگاه های فدرال و پایان دادن به سیاست تبعیض دینی و نژادی علیه مسلمانان و بیگانه ستیزی و موضوع کرونا و اصلاح سیاست های خارجی در برخورد با چین، روسیه، کره جنوبی، کانادا و اتحادیه اروپا – که توسط ترامپ و تیمش تخریب شده بود – نداریم.

در اینجا آنچه برای ما مهم است توقف تصمیم های ظالمانه است که ترامپ علیه کشورهای عربی و اسلامی منطقه اتخاذ کرد. از جمله پایان تجاوز به یمن – که به دستور آمریکا صورت گرفته است -، خارج کردن انصارالله از فهرست تروریسم، لغو تحریم های ایران و بازگشت به توافق هسته ای و لغو قانون سزار علیه سوریه وپایان دادن به سیاست های فشار اقتصادی حداکثری علیه لبنان و ...

آمریکا و اولویت دادن به منافع خود و رژیم صهیونیستی

در اینجا نباید حضور نظامی غیر قانونی آمریکا و اشغالگران این کشور در عراق و سوریه و تبعات طرح کوشنر برای پیشبرد "معامله قرن" و سوق دادن کشورهای عربی به سازش خفت بار با رژیم صهیونیستی را نادیده انگاشت. در اینجا سوال این است که آیا بایدن برای تغییر خط مشی سیاسی آمریکا – که سالهاست منافع رژیم صهیونیستی را بر منافع عرب ها و مسلمانان ترجیح داده است – تلاش خواهد کرد؟

درست کردن آنچه که ترامپ خراب کرده است

پرواضح است که جمهوری خواهان و دموکرات ها اهداف مشترکی را دنبال می کنند صرفاً تفاوت در روش آنهاست و این دو حزب در اهداف استکباری خود از جمله ربودن ثروت های ملت ها و به بردگی کشاندن آن ها و حفظ منافع آمریکا و اولویت بخشیدن به منافع رژیم اسرائیل بر منافع کشورهای عربی و مسلمانان و عموم منطقه، راه وروشی ثابت را دنبال می کنند.

همان طور که درهمه بیانیه های مراکز حقوق بشری و اتحادیه ها و مراکز امدادرسانی و سازمان های جامعه مدنی در سطح منطقه و جهانی نیز بر این مساله تاکید شده است که آمریکا و رژیم اسرائیل، منبع تروریسم و استکبار هستند و آن ها هستند که تروریسم را به جهان صادر می کنند.

در این بیانیه ها همچنین تاکید شده است که آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، تروریستی تر از همیشه بود و از تروریست ها درجهان حمایت کرد.

از این رو، درست کردن و اصلاح آنچه را که ترامپ خراب کرده است، لزوما به این معنا نیست که این راه برای بایدن، راهی آسان و هموار است، بازگشت به توافق هسته ای با ایران همان گونه که بایدن ادعا می کند، بدون درنظرگرفتن حقوق ایران و لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و لغو همه تحریم های آمریکا ممکن نیست.

ابوایمان

پربیننده ترین خبرها