عربستان و "عقده گفتگو" با ایران

عربستان و
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 10:50

در دعوت چند روز پیش شیخ حمد بن جاسم آل ثانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به گفتگو با ایران، دو نکته بسیار مهم نهفته است که در این یادداشت به آن می پردازیم.

العالم - ایران

اول اینکه این توصیه پس از آن صورت می گیرد که این کشورها تا مدتها، به تنش موجود بین آمریکا و ایران چشم امید داشتند و دوم اینکه به رغم اختلاف نظرهای موجود بین این کشورها و ایران، اما به قول شیخ حمد، "این موضوع نباید مانع گفتگو با ایران شود زیرا ما با کشورهایی همکاری می کنیم که در بسیاری موارد با آنها اختلاف نظر داریم".

چند روز پس از اظهارات شیخ حمد، شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور هم تأکید کرده بود که که وقت آن رسیده است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس با ایران وارد گفتگو شوند.

وی ابراز امیدواری کرده بود که ملاقاتی بین سران دو طرف صورت گیرد؛ همچنین خاطرنشان کرد: ایران بارها تمایل خود را برای گفتگو با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اعلام کرده است.

در مقابل ایران طبق معمول بلافاصله به این درخواست واکنش مثبت نشان داد و محمدجواد ظریف، ضمن تأکید بر باز بودن آغوش ایران به روی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تصریح کرده بود که ثبات منطقه به نفع همه است.

ظریف با دعوت از این کشورها برای گفتگو تصریح کرد که دونالد ترامپ رفت و ایران و همسایه ها همچنان باقی هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در مدت 4 سال گذشته برخی کشورها دنباله روی سیاست ترامپ بودند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در راستای حمایت پیوسته ایران از سیاست گفتگو و تفاهم بین کشورهای منطقه، گفت که ایران حاضر است اشتباهات عربستان را نادیده گرفته و درباره نگرانی های این کشور، با آن گفتگو کند البته مشروط به اینکه عربستان درک کند که حل مشکلات منطقه و پایان دادن به ترس از تهدیدهای خیالی ایران، از طریق همکاری منطقه ای صورت می گیرد نه جنگ.

عربستان نباید اشتباهات خود را تکرار کند. این کشور پیشتر طرح های آشتی و گفتگوی ایران را رد کرده بود؛ یکی از این طرح ها، "طرح صلح هرمز" بود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2019 مطرح کرد. هدف از این طرح، گفتگو با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایجاد روابط دوستانه و تأمین انرژی و آزادی دریانوردی است. اما عربستان تحت تأثیر سیاست های ترامپ در قبال ایران، این طرح را رد کرده بود.

تجربیات چهار سال گذشته باید درس عبرتی برای عربستان باشد تا بداند که تکیه بر آمریکا برای به زانو درآوردن ایران و همراه شدن با سیاست های دیوانه وار ترامپ برای تهدید ایران، اشتباه است و نباید به رژیمی که بر مبنای جنایت و اشغال پا گرفته است برای مقابله با ایران اعتماد می کرد.

متأسفانه عربستان هنوز هم به رغم هشدارهای شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چشم امید به دشمنی آمریکا با ایران دارد به طوری که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور در پاسخ به دعوت قطر و پیشنهاد ایران، گفته است "دعوت ایران به مذاکره بی فایده است" وی مدعی شده است که هدف از این دعوت ها، "وقت کشی و فرار از بحران" است.

نقطه ضعف بزرگ مقامات سعودی این است که آنها نمی توانند حقایق منطقه ای را درک کنند و به همین دلیل است که همیشه به راحتی به دام آمریکا و رژیم صهیونیستی می افتند. آنها در حالی در آرزوی حذف ایران هستند که حتی نمی توانند اختلافات جزئی خود را با این کشور مدیریت کنند

! آنها به خاطر توانمندی های نظامی و دفاعی ایران لحظه ای آرام و قرار ندارند و پیوسته از آمریکا می خواهند تا با تحت فشار قرار دادن تهران، ایران را از این امکانات و توانمندی هایی - که ساخت داخل است - محروم کند. در حالی که خودشان با هزینه گراف، عربستان را تبدیل به زرادخانه بزرگی از انواع سلاح های مرگبار ساخت امریکا کرده اند.

و در نهایت عربستان باید از سیاست های ترامپ – که جز ویرانی برای منطقه دستاوردی نداشت – عبرت بگیرد و سعی کند کینه از ایران را کنار بگذارد و برای یک بار هم که شده، گزینه دیپلماتیک را برای حل بحران های منطقه و حل اختلافاتش با ایران دنبال کند و چشم از سیاست های آمریکا بردارد. و با ایجاد جو مثبت و همکاری های منطقه ای، به منطقه ای با ثبات و شکوفا و خالی از سلطه گری بیگانگان دست یابیم.

  • سعيد محمد

پربیننده ترین خبرها