انقلاب 25 ژانویه مصر؛ خاطرات و هدف های بر باد رفته

انقلاب 25 ژانویه مصر؛ خاطرات و هدف های بر باد رفته
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 19:47

مصری ها به هم می گویند: فراموش نکنید چه کسی زندگی اش را فدا کرد تا این صحنه شگفت انگیز را خلق کند. این صحنه انبوه معترضان در انقلاب 25 ژانویه ده سال پیش در میدان التحریر است.

العالم-داغ های مجازی

امروز آرزوی هر مصری است که این صحنه بار دیگر اتفاق بیفتد. آرزویی که نه بی دلیل، بلکه با قلبی فشرده از اندوه بر زبان او می آید، وقتی می بیند که نظامیان انقلاب او را به تاراج برده اند.

مصری ها که توییتر را تنها روزنه بزرگداشت سالگرد انقلابشان می دانند، هشتگ "25 ژانویه" را ترند کردند و توییت های خود را با جمله "ایدئولوژی مخالف با گلوله" به ثبت رساندند و از فداکاری شهدای میدان التحریر و مردمی که با اراده خود خواستار براندازی حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق شدند، قدردانی کردند.

فعالان توییتر گفتند که امروز مصر شهدایش را گرامی می دارد که به بهای گلوله سخن حق گفتند، و از خود گذشتگانش را بزرگ می دارد که به بهای زندان سخن حق گفتند. آنها تاکید کردند که وفاداری فرزندان واقعی انقلاب، انتقال اصول انقلاب به نسل های بعدی است و آنها باید مصر را که به لطف خیانت نظام سیاسی به پادگان نظامی تبدیل شده، از نو بسازند.

امسال دهمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه با شرایطی مصادف شده که در آن، مصر از بحران اقتصادی خفه کننده ای رنج می برد. همچنین در سایه اختلال در امنیت سینا که به سنگر گروهک تروریستی داعش در آفریقا تبدیل شده، انتشار بیماری همه گیر کرونا در کشور و پرونده حقوق بشر که از زمان روی کار آمدن سیسی رئیس جمهور کنونی مصر روی میز سازمان های حقوق بشری قرار گرفته، مردم مصر سختی های فراوانی را متحمل شده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها