سناریوها درباره آینده توافق هسته‌ای ایران

سناریوها درباره آینده توافق هسته‌ای ایران
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 21:49

کارشناسان ایرانی در حوزه مسائل امنیتی تأکید دارند، آمریکا زمانیکه از توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه خارج شد ایران سیاست صبر استراتژیک را اتخاذ کرد و هیچ‌یک از تعهدات هسته‌ای‌اش را نقض نکرد.

العالم- نظرکده

آنها گفتند، زمانی‌که ایران دید آمریکا تمایلی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد و اتحادیه اروپا نیز تعهدات خود در این چارچوب را رعایت نمی‌کند، سیاست کاهش تدریجی تعهدات کاهش را کلید زد. آنها خاطرنشان کردند، ایران در هر گامی که برای کاهش تعهداتش برمی‌داشت به طرف مقابل فرصت می‌داد تا تعهدات‌شان را اجرا کنند.

آنها تصریح کردند، توپ اینک در زمین آمریکایی‌هاست که باید به توافق هسته‌ای بازگردند. تا زمانی‌که آمریکا به تعهدات خود پایبند نماند ایران سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را در سایت غنی‌سازی اورانیوم نصب خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، پیشنهاد "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران یعنی این‌که ایران سیاست خویشتنداری را در تعامل با طرف‌های دیگر توافق نشان داده است. ایرانی‌ها امیدوارند که اتحادیه اروپا، آمریکا را برای بازگشت به توافق هسته‌ای تحت فشار گذاشته است.

آنها خاطرنشان کردند، وزیر امور خارجه ایران سازو کار طرح یکپارچه ایران برای رویارویی با عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای و خروجش از آن را تقدیم کرده کرده است.

کارشناسان با اشاره به تمایل اروپا به کاهش تحریم‌های مالی و بانکی ایران، خاطرنشان کردند اروپا و آمریکا به این یقین رسیده‌اند که سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌نتیجه بوده است و گزینه نظامی نیز علیه این کشور دیگر کارآمد نیست و ایران در موضع قدرت قرار دارد و خواستار بازگشت آمریکا به توافق است.

کارشناسان مسائل آمریکایی نیز بر این باورند که فضا برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مناسب است ولی ائتلاف‌های عربی- اسرائیلی نه تنها دولت بایدن و بلکه کنگره آمریکا را بر علیه این توافق تحت فشار می‌گذارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها