اخراج سه خبرنگار چینی از انگلیس به بهانه جاسوسی

اخراج سه خبرنگار چینی از انگلیس به بهانه جاسوسی
شنبه 18 بهمن 1399 - 13:08

یک روزنامه انگلیسی مدعی شد، ظرف دوازده ماه گذشته سه خبرنگار چینی به اتهام جاسوسی، از انگلیس اخراج شده‌اند.

العالم - آسیا

دولت انگلیس سه خبرنگار چینی را به بهانه جاسوسی، از این کشور اخراج کرده است.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» مدعی شده این سه خبرنگار در خدمت وزارت امنیت داخلی چین بوده و با ویزای خبرنگاری به انگلیس رفته بودند.

تلگراف به نقل از یک مقام ارشد انگلیسی نوشت، این سه خبرنگار «برای سه رسانه چینی مختلف» کار می‌کردند و «ظرف دوازده ماه گذشته» وارد خاک انگلیس شده بودند.

این روزنامه مدعی شد هویت اصلی این سه فرد توسط سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (MI5) مشخص شده و سپس آن‌ها به چین بازگردانده شده‌اند.

این گزارش اختصاصی روزنامه تلگراف، تنها چند روز پس از لغو مجوز پخش یک شبکه خبری چینی در انگلیس منتشر شده است.

روز گذشته (پنجشنبه) مرکز تنظیم مقررات پخش شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس (آفکام) مجوز پخش شبکه برون مرزی چینی «سی‌جی‌تی‌اِن» را لغو کرد.

آفکام در توضیح این اقدام مدعی شد این شبکه چینی به اشتباه اعلام کرده بود تحت مجوز «استار چاینا مدیا» کار می‌کند اما در واقع «دارندگان چنین مجوزی نمی‌توانند توسط گروه‌های سیاسی کنترل شوند».

این مرکز تنظیم مقررات رسانه‌ها در انگلیس مدعی شد «حزب کمونیست چین» شبکه سی‌جی‌تی‌اِن را تحت کنترل دارد و به همین دلیل نمی‌تواند در این کشور فعالیت داشته باشد.

وزارت امور خارجه چین نیز متقابلاً در بیانیه‌ای «اعتراض شدید» خود به «اخبار جعلی» بی‌بی‌سی درباره کرونا را به این شبکه اعلام کرده و خواستار عذرخواهی آن شد.

این وزارتخانه اعلام کرد شبکه بی‌بی‌سی «همه‌گیری جهانی [ویروس کرونا] را به امور سیاسی ربط داده و فرضیاتی درباره سرپوش گذاشتن چین بر روی برخی مسائل را ساخته و پرداخته است».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز به انگلیس هشدار داد اگر این اشتباه خود را تصحیح نکند، پکن نیز حق اقدام متقابل را محفوظ خواهد داشت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها