آمر جنگ یمن دستور پایان آن را صادر کرد!

آمر جنگ یمن دستور پایان آن را صادر کرد!
شنبه 18 بهمن 1399 - 15:47

آمریکا اعلام کرد درصدد خارج کردن جنبش "انصارالله" یمن از فهرست سازمان‌های تروریستی است؛ تصمیم خصمانه‌ای که ترامپ در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش آن را اتخاذ کرد.

العالم- نظرکده

سازمان ملل ضمن استقبال از این تصمیم دولت بایدن، گفته است که این اقدام امدادرسانی گسترده به میلیون‌های یمنی که نیازمند کمک‌های بشردوستانه است را فراهم می‌کند.

واشنگتن در حالی‌که از عربستان سعودی خواسته پرونده حقوق بشر را سر و سامان دهد، همچنین به انتشار گزاشی درباره جنایت ترور "جمال خاشقجی" تهدید کرده است.

کارشناسان مسائل بین‌المللی تأکید دارند، جو بایدن مهندس جنگ علیه یمن بوده و لذا تصمیم او برای پایان دادن به این جنگ، پیروزی برای ملت یمن محسوب می‌شود. به گفته این کارشناسان، بایدن اذناب منطقه‌ای آمریکا- عربستان سعودی و امارات- را به دلیل شکست‌شان در مدیریت پروژه این جنگ سرزنش می‌کند.

کارشناسان افزوند، جنگ یمن در واقع جنگ‌افروزی آمریکا بود و بایدن هرگز حمایت از کشورها متجاوز را که به منافع و سیاست‌های منطقه‌ای امریکا خدمت می‌کنند، متوقف نخواهد کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی معتقدند، آمریکا شکستی مفتضحانه در جنگ یمن متحمل شده است و این گام جدید دولت بایدن به نوعی بازنگری در واقعیت جدید منطقه و آماده شدن برای پیاده‌سازی سناریوهای جدید در منطقه تلقی می‌شود. با این حال، این تدابیر آمریکا هرگز استراتژی محور مقاومت در منطقه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

جنبش انصارالله یمن نیز از همان ابتدا تأکید می‌کرده که جنگ یمن به دستور مستقیم دولت دموکرات‌ها در واشنگتن آغاز شد و به فاجعه‌های بزرگ انسانی، محاصره، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در کشور منجر شده و همین امر باعث شد سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی کمپین‌هایی در محکومیت این تجاوز تشکیل داده و پایان آن را خواستار شوند. این جنبش متذکر شده که دموکرات‌ها احساس شکست و اشتباهات محاسباتی درباره این جنگ می‌کنند.

رهبران انصارالله تأکید کردند، ملت یمن مقاومت اسطوره‌ای در مقابل این جنگ از خود نشان داده‌ و توانسته با هدف قرار دادن عمل عربستان سعودی با موشک‌های بومی، معادله این جنگ را تغییر دهند.

به گفته آنها، صنعا طرح‌های زیادی برای پایان این تجاوز پیشنهاد داد ولی ائتلاف سعودی آنها را رد می‌کرد. ولی این ائتلاف امروز از این تصمیم بایدن استقبال می‌کند امری که این واقعیت را مورد تأکید قرار می‌دهد که جنگ یمن به دستور مستقیم آمریکا آغاز شد و متجاوزان اینک در بحران سیاسی، اقتصادی و اخلاقی غوطه‌ور شده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها