آیا فشار سازمان ملل می تواند اوضاع لیبی را سامان دهد؟

آیا فشار سازمان ملل می تواند اوضاع لیبی را سامان دهد؟
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 14:03

ناظران تأکید کرده اند که لیبی پس از مدت‌ها درگیری نظامی و اختلافات فراگیر در سراسر کشور، سرانجام وارد مرحله کشمکش سیاسی شده است و نخستین تصمیم دولت جدید موقت این کشور، اخراج عناصر مسلح و مزدور از لیبی است.

العالم - نظرکده

آنها خاطرنشان کرده اند که دولت موقت جدید که زیر فشار سازمان ملل شکل گرفته است 9 ماه فرصت دارد تا به مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی این کشور پایان دهد.

ناظران تصریح کرده اند که همه طرف های درگیر در لیبی با کشورهای دیگری همچون مصر، ترکیه، فرانسه و غیره وابسته اند و چنانچه این نیروها به دولت موقت کمک کنند، اوضاع رو به آرامش خواهد رفت. لیبیایی هم خواستار توافق طرف های خارجی بر حمایت از دولت موقت هستند.

ناظران بر این باورند که سازمان ملل یا همایش گفتگوی ملی لیبی، بعد از مداخله جامعه بین الملل در لیبی در سال 2011 که این کشور را در هرج و مرج و درگیری فرو برد، چهارچوب دولت موقت را ترسیم کرده است.

آنها خاطرنشان کرده اند وقتی که جنگ و درگیری های مسلحانه بین کشورهای مداخله کننده در امور داخلی لیبی، قدرت تصمیم گیری را از طرف های داخلی می گیرد، هر کسی (برای نجات) ممکن است به هر وسیله ای متوسل شود که آن وسیله ممکن است در نهایت، ابزار نابودی باشد.

آنها معتقدند که مداخله کشورهای مختلف در کنار مطامع و اهداف خودخواهانه برخی طرف های سیاسی داخلی، باعث تقسیم لیبی شده . این کشور را در دام آشفتگی و هرج و مرج گرفتار کرد. آنها خاطرنشان کرده اند تشکیل دولت جدید لیبی روندی غیر طبیعی داشته و امیدهای بسیار بزرگی به آن بسته شده اند.

در مقابل، کارشناسان نظامی و استراتژیسین های لیبیایی بر این عقیده اند که ساختار دولت جدید – که حاصل اعمال فشار بر همه طرف های داخلی برای کشاندن آنها به پای میز گفتگوست - از حمایت سازمان ملل و محافل بین المللی برخوردار است.

آنها گفته اند که با وجود گفتگوهای 5+5 و مذاکرات سیاسی و اقتصادی، سرانجام این فشارهای بین المللی بود که نتایج مثبتی را برای این کشور زد.

آنها خاطرنشان کرده اند که مهمترین کاری که این دولت ظرف 9 ماه آینده می تواند انجام دهد، فراهم کردن مقدمات انتخابات و همه پرسی درباره قانون اساسی است. آنها معتقدند که صرف صحبت درباره توسعه اقتصادی طی مدت زمان باقی مانده، برای توسعه اقتصادی واقعی در این کشور کافی نیست.

پربیننده ترین خبرها