اسناد افشا شده درباره عدم حمایت عمدی بن زاید به بن سلمان

اسناد افشا شده درباره عدم حمایت عمدی بن زاید به بن سلمان
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 21:32

برخی اسناد درز یافته نشان می دهد که محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی ، عمداً از حمایت محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، که احساس ناامیدی زیادی می کرد ، چشم پوشی کرده است.

العالم - امارات

این اسناد مربوط به بحران شدیدی است که بن سلمان به دنبال جنایت کشتار جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در سال 2018 با ان روبرو شد.

با عنوان" بسیار محرمانه"

طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی گزارشی سرزنش آمیز به عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات به خاطر برخورد این کشور با بحران خاشقچی ارائه داد.

در این پیام آمده: در چارچوب همکاری مستمر شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه ،جنابعالی را از نتایج روابط عربستان و امارات در سایه بحران خاشقچی و برای ارزیابی موضع آگاه می کنیم.

عربستان سعودی به خاطر مبهم بودن موضع سیاسی ابوظبی، این کشور را در لفافه سرزنش کرد زیرا بسیاری از نزدیکان بن سلمان معتقدند موضع آشکار مسئولان سیاسی و امنیتی ابوظبی به ویژه درباره وضعیت دشوار عربستان با بحران خاشقچی مطابق با خواسته های عربستان نبود.

اما سوال مهم ریاض در یک ماه این بود : چرا محمد بن زاید حتی برای چند ساعت به ریاض سفر نکرد؟

خواسته رهبران سعودی علیرغم بیانیه وزارت امور خارجه امارات در 14 اکتبر ،2018 از ابوظبی بیشتر از صدور بیانیه ی همبستگی بود و انان خواهان تاکید همبستگی با عربستان علیه همه کسانی بودند که در صدد آسیب زدن به سیاست، موقعیت و جایگاه منطقه ای این کشور بودند.

تاکید عبدالله بن زاید مبنی بر حمایت دائمی از عربستان نیز مطابق با خواسته های ولی عهد سعودی نبود بلکه موجب افزایش توقعات سعودی ها درقبال مسئولان اماراتی شد.

این در حالی است که بیزاری نخبه های سعودی از امارات افزایش یافت.

با بحران خاشقچی، نارضایتی نخبه های سیاسی، امنیتی و فرهنگی سعودی علیه امارات به ویژه ابوظبی افزایش یافت.

برخی از نیروهای امنیتی محافظه کار نیز روایت های رسمی ترکیه مبنی بر نقش داشتن امارت در این حادثه پذیرفتند.

از سوی دیگر ادارات نزدیک به دفتر ولی عهد سعودی نامه ها و مقالاتی نوشتند به ویژه عبدالخالق عبدالله 10 اکتبر 2018 مقاله ای با عنوان ( جمال خاشقچی که می شناسم ) در پایگاه سی ان ان نوشت که سوالات مختلفی مطرح شده بود، نخستین سوال نیز این بود آیا این مقاله موضع شخصی نویسنده نسبت به دوستش است یا بیانگر موضع یک جریان سیاسی دولت امارات است؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها