درخواست سازمان ملل از کشورهای خارجی برای بازپس گیری اتباع داعشی زندانی در سوریه

درخواست سازمان ملل از کشورهای خارجی برای بازپس گیری اتباع داعشی زندانی در سوریه
سه شنبه 21 بهمن 1399 - 18:38

کارشناسان سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان خواستند، اتباع خودشان را که در زندان‌ها و اردوگاه‌ها در سوریه نگهداری می‌شوند، به کشور‌شان برگردانند.

العالم - آمریکا

همزمان با تشدید نگرانی فعالان حقوق بشری درباره وضعیت نگهداری حدود هزار تن از عناصر خارجی داعش و زنان و کودکان آنها در اردوگاه‌های مستقر در شمال شرق سوریه، سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان خواست که شهروندانشان را از این اردوگاه‌ها به میهن برگردانند.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند، کشورهایی که اتباع آنها در اردوگاه‌ها و زندان‌های مستقر در شمال شرق سوریه برای عناصر خارجی داعش شامل زنان و کودکان آنها حضور دارند، طبق مقررات حقوق بین‌الملل باید شهروندانشان را به کشور برگردانند و افراد بالغ را طی فرایند قضایی عادلانه در خصوص اتهام ارتکاب به جنایت جنگی و دیگر جرایم محاکمه کنند.

بنا بر گزارش رویترز، کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان خواستند حدود هزار تن از شهروندانشان مرتبط با داعش را که همراه با زنان و کودکان در اردوگاه‌های مستقر در شمال شرق سوریه زندانی هستند، تحویل گرفته و به میهن‌شان برگردانند.

طبق این گزارش، حدود ۹۴۶۲ زن و کودک خارجی جزو ۶۴۶۰۰ بازداشت شده در اردوگاه‌های «الهل» و «روج» هستند؛ اردوگاه‌هایی که کُردهای سوری مسئول آنها هستند و اکثر آنها را اتباع عراق و سوریه تشکیل می‌دهند.

«فیونوالا نی الین» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حفاظت از حقوق بشر با هشدار درباره وضع عناصر خارجی داعش و زنان و کودکانشان گفت: «این وضعیت، واقعا اولویتی فوری دارد».

وی ضمن انتقاد از اقدامات برخی از این ۵۷ کشور در سلب تابعیت عناصر خارجی داعش و شدت گرفتن این روند اعلام کرد، سلب تابعیت و بی‌ کشور کردن افراد اقدامی غیرقانونی است.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود، ماه گذشته گزارش‌هایی درباره کشته شدن ۱۲ شهروند سوری و عراقی در اردوگاه الهل طی نیمه اول ماه ژانویه ۲۰۲۱ (ماه گذشته) دریافت کرده است.

نی الین در کنفرانس خبری روز دوشنبه اعلام کرد، کانادا، فنلاند و قزاقستان برخی از اتباع خودشان را برگردانده و تحویل گرفته‌اند که این یک اقدام مثبت است.

این نماینده ویژه حقوق بشری سازمان ملل از دیگر کشورهای جهان خواست، اتباع خودشان را از اردوگاه‌ها و زندان‌های عناصر خارجی خارج کرده و به کشور‌شان برگردانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها