فریاد اعتراضی بزرگ فعالان عربستانی علیه بن‌سلمان

فریاد اعتراضی بزرگ فعالان عربستانی علیه بن‌سلمان
شنبه 25 بهمن 1399 - 15:00

صدای اعتراض عربستانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه ظلم رژیم آل سعود و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور پادشاهی و سرکوب مخالفان و منتقدان بلند شده است.

العالم- درگوشی

وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی به حدی اسف‌بار شده که این موضوع به یکی از پرونده‌های داغ مورد بررسی سازمان‌های مدافع حقوق بشر تبدیل شده است. سازمان عفو بین‌الملل بارها و به کرات به "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی درباره سیاست سرکوب و ظلم علیه منتقدانش هشدار داده است. این سازمان تأکید کرده که حکومت سعودی تلاش می‌کند با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بزرگ بین‌المللی در این کشور بر پرونده سیاهش در زمینه حقوق بشر سرپوش بگذارد، در حالی‌که بیشتر فعالان مدنی در عربستان به دلیل انتقاد از سیاست‌های ولیعهد با حکم‌های سختگیرانه‌ای مواجه شده‌اند حتی منتقدان خارج‌نشین هم برای بازگشت به کشور تحت فشار هستند و جان‌شان در خطر است.

در واقع، بن‌سلمان با اصلاحات ادعایی‌اش، هرگونه اعتراضات سراسری، تجمعات سیاسی و اتحادیه‌های کارگری را در کشور ممنوع کرده و سیاست منهدم کردن، آواره کردن، بازداشت‌ها، مالیات‌ها، تبلیغ فساد و سقوط اخلاقی و ترور فعالان را پیش می‌برد.

این تدابیر سختگیرانه در حالی اتخاد می‌شود که این کشور پادشاهی از بحران اقتصادی فزاینده‌ای رنج می‌برد که در میزان بالای بیکاری و افزایش بی سابقه کسری بودجه سالانه و نیز رکود تصاعدی اقتصادی نمایان شده است. در اقدامی کم‌سابقه، فعالان از موارد نقضی که رژیم آل سعود مرتکب می‌شوند و نیز فساد سران و ظلم و ستم آنان در عربستان و نقض حقوق شهروندان انتقاد کرده‌اند. فعالان همچنین به بدتر شدن وجهه خارجی عربستان به سبب شکست آل سعود و سردرگمی آن و جنایات‌هایی که ائتلاف تحت رهبری ریاض علیه ملت بی‌گناه یمن مرتکب می‌شود، اعتراض دارند.

در حالی‌که بن‌سلمان تلاش می‌کند تصویری متفاوت از واقعیت عربستان سعودی به جامعه جهانی عرضه کند و از طریق پرداخت دلارها، آن را در موضع سکوت قرار دهد، دولت جدید آمریکا در حال گشودن پرونده‌های جنایت‌هایی که این شاهزاده مرتکب شده است و انتظار می‌رود این روند، او را به سمت پرتگاه سوق دهد.

پربیننده ترین خبرها