موج‌سواری آمریکا با گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد منشأ کرونا

موج‌سواری آمریکا با گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد منشأ کرونا
يکشنبه 26 بهمن 1399 - 22:35

بعد از اینکه اعضای تیم تحقیق سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که مقام‌های چینی از ارائه اطلاعات مربوط به مبتلایان اولیه کرونا به این سازمان خودداری کرده‌اند، بحث و جدل‌ها درباره شیوع ویروس کرونا داغ شده است.

العالم- کشکول

به رغم اینکه تحقیقات بین‌المللی در شهر ووهان چین تا ژانویه 2021 مسکوت بود و به رغم اینکه اولین مورد ابتلا در این شهر در دسامبر 2019 ثبت شد ولی گفته‌های اعضای کمیته سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه مقام‌های چینی از ارائه اطلاعات اولیه مبتلایان کرونا به این سازمان خودداری کرده‌اند، بسیار بحث‌برانگیز شده است.

نکته قابل‌توجه در این‌باره، شتاب آمریکا برای ورود به این خط است به نحوی که "جک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که واشنگتن نسبت به یافته‌های اولیه سازمان جهانی در مورد منشا ویروس کرونا نگران است و خواستار این که تا اطمینان حاصل شود که چین بر نظر متخصصان تأثیر نمی‌گذارد. می‌توان گفت این اظهارات در تلاش برای بهره‌برداری طرف آمریکایی از این کارت بر ضد چین و در راستای جنگ سرد میان دو کشور مطرح شده است.

در واقع، چنین رویکردی در سیاست آمریکا عجیب و غریب نیست چرا که آمریکا همواره تحقیقات و گزارش‌های سازمان ملل را طوری تفسیر می‌کند که در خدمت به منافع و سیاست‌های جهانی‌اش باشد به‌ویژه آنکه رئیس هیئت سازمان ملل، روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در ووهان احتمال نشت ویروس کرونا از محیط آزمایشگاهی ووهان چین منتفی اعلام کرد.

ولی "آدانوم گبریزس" رئیس سازمان جهانی بهداشت بار دیگر طی کنفرانسی مطبوعاتی در روز جمعه در ژنو تأکید کرد "تمامی فرضیه‌ها همچنان مطرح است". این در واقع یک تضاد غیرقابل درک برای تیم تحقیقات این سازمان تلقی می‌شود.

صرف‌نظر از منبع این ویروس و بدون ورود به تحلیل‌ها و فرضیه‌هایی که متکی بر داده‌های منطقی و عملی نیست، تلاش برای بهره‌برداری از گزارش‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی قابل‌ قبول نیست و تلاش برای موج‌سواری با این گزارش فقط به تضعیف نقش و اعتبار این نهادها منتهی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها