منابع مالی انصارالله بلوکه نمی شود

منابع مالی انصارالله بلوکه نمی شود
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 12:15

با اقدام دولت جو بایدن در لغو "تروریستی خواندن انصارالله"،  تلاش عربستان و دولت مستعفی یمن در بلوکه کردن منابع مالی انصارالله به هدر رفت. گفتنی است آنها تلاش زیادی برای باقی نگاه داشتن این حزب در گروههای تروریستی کردند که البته  دولت جدید آمریکا با توجه به تلاش برای بیرون کشیدن خود از جنگ یمن ادامه این تصمیم را نیز مفید نمی داند.  

العالم - یمن

دولت جو بایدن امروز سه شنبه به دنبال حملات بی وقفه یمن با موشک های بالستیکی و پهپادها به فرودگاه ابها و پایگاه هوایی شاه خالد در جنوب عربستان، رسما نام جنبش انصارالله را از لیست گروههای تروریستی حذف کرد پس از اعلام این تصمیم توسط کنگره، عربستان و دولت عبد ربه منصور هادی که ریاست جمهوری اش پایان یافته، شدیدا احساس ناامیدی کردند.

درست است که این اقدام به ادعای رهبران صنعا برای بهبود بخشیدن چهره امریکاست که به خاطر جنایت های امریکا در یمن تیره و تار شده اما این تصمیم برگ برنده دولت هادی در سوء استفاده از آن برای از بین بردن منابع مالی انصارالله و انتقام از دهها شرکت تجاری فعال در استان های تحت تسلط دولت نجات را به اتهام همکاری با انصارالله یمن را از بین می برد.

"احمد عوض بن مبارک" وزیر امور خارجه دولت مستعفی نیز در صدد قانع کردن وزارت خارجه امریکا بر ضروری بودن ادامه این وضعیت وباقی ماندن نام این گروه در فهرست گروه های تروریستی بود هم چنین با دادن میلیون ها دلار به گروههای فشار امریکا دل به کمکشان بست.

بر اساس برخی منابع اطلاعاتی، بن مبارک به همه سفارت های یمن در خارج توصیه کرد فعالیت هایی در جهت مخالف انجام دهند.

4 تیم متشکل از دهها هوادار ائتلاف سعودی اماراتی برای تحریک انصارالله در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر وارد عمل شد اما این پویش ها با پویش های مخالفی با هشتگ امریکا ملت یمن را می کشد، رو در رو شد

تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا یک روز مانده به ترک کاخ سفید ،به دولت هادی فرصت زیادی برای آسیب زدن به دشمنانش در صنعا داد.

این دولت علیرغم افزایش هشدار های بین المللی نسبت به وجود خطراتی درباره وضعیت انسانی، به توصیه محمد ال جابر سفیر عربستان ، دهها لیست متشکل از نام بیش از 300 شرکت فعال در صنعا و استان های واقع تحت کنترل انصارالله و نام بیش از دو هزار تاجر ،سیاستمدار، فعال ، فرماندهان نظامی، امنیتی ، سران قبائل ، خبرنگاران و شخصیت های اجتماعی به اتهام همکاری با حوثی هابرای تحویل به امریکا تهیه کرد.

در هفته های گذشته نیز دولت هادی چندین کمیته تشکیل داد و به یکی از آنان مسئولیت تهیه طرحی فوق العاده برای کنترل همه کمک های مالی و تحویل آن به عدن واقع در جنوب به استثنا برخی کمک های غذایی داد.

ائتلاف و دولت مستعفی به بهانه این تصمیم ، با جلوگیری از ورود کشتی های حامل فراورده های نفتی؛ محاصره بندر الحدیده را تشدید کرد به گفته برخی منابع نزدیک به دولت هادی تصمیم داشت از این تصمیم امریکا از ورود کشتی های حامل فراورده های نفتی به بندر الحدیده سوء استفاده و مجوز تاجران وارد کننده را به نفع شرکت نفت صنعا لغو کند و در مجوزهایی که به شرکتها و تاجران فعال در زمینه واردات کالا از خارج برای بازارهای یمن طی سالیان گذشته تجدید نظر کند و بار دیگربه به تاجران نفت نزدیک به دفتر هادی امید کنترل سهم بازار از فروش نفت در استانهای شمالی را بدهد.

به گفته برخی منابع آگاه، دولت هادی به موجب طرح تهیه شده از سوی تیم متشکل از وزرات برنامه ریزی، دارایی ، تجارت، صنعت ، نفت و معادن شهرعدن در صدد اجرای قطعنامه پیشین به شماره 49 سال2020، برآمد مبنی بر اینکه هرگونه واردات اساسی یا مالی صنعا باید با ارائه پیش درخواست به بانک مرکزی عدن و کسب موافقت دفتر فنی شورای عالی اقتصادی وابسته بدان باشد تا بدین ترتیب بر بازار تسلط یافته و پیش از واردات هر کالا ، مالیات ها و گمرکی دریافت کند.

به دنبال ناکامی دولت هادی در هدف قرار دادن بخش خصوصی که از 6 سال پیش عملیات اقتصادی و تجاری را پیش می برد، عربستان اواخر هفته گذشته، فهرستی به شورای امنیت بین المللی بری بلوکه کردن حساب 60 شرکت یمنی فعال در زمینه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی بازار داخلی از بازارهای خارجی ارائه داد.

به گفته برخی منابع دیپلماتیک آگاه با استناد بر گزارش کارشناسان بین المللی درباره رسوایی فسادهای زیاد بانک مرکزی عدن به ارزش 430 میلون دلار،این رویکرد به بهانه بازی با سپرده های عربستان است.

این منابع تاکید کردند عربستان اصرار دارد شورای امنیت را به تصمیم گیری برای بلوکه کردن حسابهای این شرکت ها وادارد که بر 80 درصد از بازار یمن تسلط دارند .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها