آیا قاتل خاشقچی همچنان مجازات نخواهد شد؟

آیا قاتل خاشقچی همچنان مجازات نخواهد شد؟
يکشنبه 10 اسفند 1399 - 21:24

میان ارزش ها و منافع، مساله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و دست داشتن ولیعهد عربستان در این جنایت طبق گزارشی که اخیرا از حالت محرمانه خارج شد، نمود پیدا می کند.

العالم ـ کشکول

به رغم آنکه رییس جمهور جدید آمریکا تصمیمی مبنی بر خارج کردن گزارش قتل خاشقچی از حالت محرمانه اتخاذ کرد و این گزارش دست داشتن بن سلمان در این جنایت هولناک را به اثبات می رساند؛ اما تحریم ها و تصمیمات بایدن تا این لحظه شامل ولیعهد عربستان نشده است و این امر موضع دولت امریکا نسبت به بن سلمان را با انتقاداتی گسترده روبرو کرد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا تاکید کرد که محال است دولت و یا طرف هایی در چنین عملیاتی دست داشته باشند بدون آنکه از جانب شخص بن سلمان دستور گرفته باشند. این امر علت انتقادهای گسترده نسبت به دولت بایدن بود که چرا بن سلمان از تحریم ها مستثنی شد. انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این اقدام را اینگونه توجیه کرد که کشورش خواهان یک تغییر است و نه قطع روابط با عربستان.

به رغم آنکه سخن از تغییر و یا اخراج بن سلمان از قدرت به میان می آید، اما این مساله نیز ممکن است اغراق آمیز باشد بویژه که تحلیلگران امور آمریکا و عربستان احتمال می دهند که راه حل خروج از این بحران برای بن سلمان می تواند از طریق برخی معامله های سیاسی و صرف اموال عربستان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به بهانه های مختلف خواه از طریق قرارداهای سلاح و یا غیره باشد.

اما در واقع راه معامله نیز تا حدودی آکنده از موانع است؛ بویژه که بایدن با سیلی از انتقادات رسانه ای به سبب عدم اعمال تحریم علیه بن سلمان مواجه است؛ این در حالی است که بایدن وعده داده بود که حقوق بشر و بازخواست در راس اولویت هایش خواهد بود.

سخن آخر آنکه تحلیل و تفسیر ها در این خصوص بسیار است؛ اما آنچه که در تمام این تحلیل ها مشترک است، آن است که ضرر و زیان بن سلمان در تمام عرصه ها بسیار زیاد خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها