نشست شورای حکام آژانس آغاز شد

نشست شورای حکام آژانس آغاز شد
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 13:11

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرده که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.

العالم ـ اروپا

این نشست به صورت مجازی و به اصلاح پشت درهای بسته در حال برگزاری است. رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح خواهد کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، گروسی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی اروپا در نشست خبری با رسانه‌های شرکت خواهد کرد.

نشست امروز در حالی برگزار می‌شود که رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند.

خبرهای منتشر شده حاکی است که دیپلمات های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران به آمریکا مهلت داده بود که تا به تعهدات خود در برجام برگردد و مطابق قانون اقدام راهبردی اعلام کرده بود که در صورت خودداری آمریکا از بازگشت به برجام و لغو تحریم ها، اجرای پروتکل های داوطلبانه الحاقی را متوقف خواهد کرد.

به دنبال خودداری آمریکا از بازگشت به برجام و عمل به تعهداتش، ایران مطابق اعلام قبلی که ۲۷ بهمن ماه گذشته به آژانس در خصوص توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام اطلاع داده بود، سر انجام بر اساس بند ۶ قانون اقدام راهبردی، پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز نشست شورای حکام، در واکنش به تحرکات برای صدور قطعنامه علیه ایران در این شورا خاطرنشان کرد: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد. وی گفت: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

پیش از این علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز گفته بود، در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

روسیه نیز در آستانه نشست شورای حکام به اقدام غرب در پیشنهاد مذاکره به ایران همراه با تهدید قطعنامه واکنش نشان داده است. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در آستانه نشست شورای حکام در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اصل دعوت از ایران برای گفت و گو خوب و مناسب است اما چنین دعوتی با تهدید به ارائه قطعنامه غیرمنصفانه از سوی شورای حکام آژانس همخوانی ندارد.

پربیننده ترین خبرها