آمریکا و مرحله تغییر شیوه باج گیری از عربستان

آمریکا و مرحله تغییر شیوه باج گیری از عربستان
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:35

کارشناسان و ناظران تاکید کردند که آمریکا با تغییر شیوه خود دربرخورد با پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، روابطش با عربستان را بر شعارهایش در خصوص حقوق بشر ترجیح داده است.

العالم ـ آمریکا

محققان سیاسی خاطرنشان کردند: اگر کسی انتظار داشت که دولت آمریکا در خصوص پرونده کشته شدن جمال خاشقچی با تکیه بر اصل عدالت برخورد کند، دچار توهم شده است. محمد بن سلمان که متهم اصلی قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه است، ولیعهد عربستان است و دولت آمریکا تحریم چنین شخصیتی را تحریم تمام عربستان می داند.

پژوهشگران امور آمریکا اظهار داشتند که گزارش اطلاعاتی آمریکا در خصوص مسئول اصلی ترور خاشقچی کاملا روشن و واضح بود؛ اما آمریکا نمی خواهد با مجازات ولیعهد سعودی، روابط تاریخی خود را با عربستان را دچار تنش کند. دولت آمریکا روابطش با عربستان را بر حقوق بشر ترجیح داد. در حالی که حقوق بشر فقط ابزاری است که آمریکا برای اعمال فشار علیه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بکار می گیرد.

پژوهشگران امور آمریکا بعید دانستند که آمریکا بن سلمان را محاکمه و یا بازخواست کند، آنها می گویند که اگر آمریکا به دنبال چنین مساله ای بود، گزارشی با ادله ای قاطع که مسئولیت بن سلمان در قتل خاشقچی را اثبات کند، صادر می کرد.

کارشناسان سیاسی تاکید کردند که جو بایدن رییس جمهور آمریکا بن سلمان را به صورت نمادین مجازات کرد آن گاه که اعلام کرد با ملک سلمان گفتگو خواهد کرد بدین معنا که خواهان گفتگو با بن سلمان نیست.

محققان مسائل آمریکا تصریح کردند که بن سلمان و مشاوران جوانش نسل سازش به شمار می آیند. اما چون عربستان خادم حرمین شریفین به شمار می آید، نگران هستند که اگر با صهیونیستها سازش کنند و سفارت رژیم اشغالگر در ریاض گشوده شود، عربستان از سوی جهان اسلامی تحریم شود. بن سلمان و مشاورانش نگرانند که به عنوان مزدور رژیم صهیونیستی شناخته شوند؛ اما درواقع کسی که "اسراییل" را تاسیس کرد، عربستان را نیز تاسیس کرد.

پژوهشگران سیاسی اظهار داشتند که آمریکا در مسائل متعدد وبویژه در پرونده مقابله با ایران و یا مقابله با هرگونه تحرکات عربی و یا مقاومت به عربستان نیاز دارد. زیرا هرجا که یک تفکر اسلامی وجود دارد، آمریکا به یک تفکر سلفی برای مقابله با آن نیاز دارد. و هرگاه به مقابله با هریک از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیاز داشته باشد قطعا به شمشیر عربستان محتاج می شود و این علاوه بر مساله پول و بازار نفت جهانی است.

محققان سیاسی افزودند: روابط عربستان و آمریکا امروز در چنین مرحله ای بسر می برد که چگونه امریکا بیش از پیش از عربستان باج بگیرد.

پربیننده ترین خبرها