آمریکا مانع از بهبود اقتصاد عراق، سوریه و لبنان است

آمریکا مانع از بهبود اقتصاد عراق، سوریه و لبنان است
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 16:22

اقتصاد عراق بعد از لشکرکشی آمریکا در سال 2001 دچار رکود شده و بهبود حاصل نکرده است؛ برخی، دلیل آن را سهمیه‌بندی‌های سیاسی و عدم وجود نظام حسابداری نسبت می‌دهند که البته بی‌تاثیر هم نیست. ولی هیچ‌کسی نمی‌تواند اقتصاد عراق و همچنین اقتصاد سوریه، لبنان، یمن و سودان را در سایه سنگ‌اندازی‌های آمریکا بهبود ببخشد.

العالم- کشکول

وزرای عراقی می‌گویند که آمریکا مانع بهبود اقتصاد عراق و امکان دستیابی به سرمایه‌گذاری‌های چینی، ایرانی، کره‌ای و ترکیه‌ای می‌شود و همچنین صدها میلیارد پول عراق را بلوکه کرده و در روند اجرای پروژه‌های خدماتی و توسعه‌ای سنگ‌اندازی می‌کند.

این امر طبیعی است؛ آمریکا نمی‌خواهد عراق قوی باشد بلکه خواهان عراقی ضعیف، بی‌ثبات و سرگرم به مشکلات داخلی و سیاسی است.

اوضاع در سوریه نیز اینگونه است ارزش پول ملی آن، لیره طی سال‌های گذشته به‌ویژه طی هفته جاری به میزان قابل توجهی در برابر ارزهای خارجی سقوط کرده است. آمریکا به همراه غرب، سوریه را محاصره اقتصادی کرده و مانع از خرید حتی گندم و فرآورده‌های نفتی می‌شود و آن را کمک‌های انسان‌دوستانه محروم کرده است.

در مورد لبنان نیز می‌توان گفت که بانک‌های آن که در ارتباط به غرب و آمریکا هستند، پول سپرده‌گذاران را به گرو گرفته‌اند. از سوی دیگر، "قانون سزار" که آمریکا آن را علیه سوریه وضع کرد، برخی از لبنانی‌ها را نیز درگیر کرده است و آمریکا از لبنان به نفع رژیم صهیونیستی باج‌گیری نمی‌کند. سفیر آمریکا در لبنان نیز با سم‌پاشی میان گروه‌های سیاسی لبنان، تشکیل دولت در این کشور را با موانع جدی روبه‌رو کرده است.

یمن نیز در سایه جنگ ائتلاف عربی- غربی دچار تجزیه شده و ملت یمن تحت محاصره قرار دارد و همین وضعیت باعث شکل‌گیری بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان شده است.

آمریکا کشورها و ملت‌های منطقه را که مخالف سیاست‌ها و استعمارگری آن هستند مجازات گروهی می‌کند. پس چرا سودانی، که اخیرا تحت نظارت دولت ترامپ با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده است، همچنان با کمبود نان و نبود خدمات عمومی دست و پنچه نرم می‌کند؟

تنها هدف آمریکا گرسنه نگه داشتن ملت‌ها و مصادره ثروث‌ها و منابع طبیعی کشورها است. آمریکا هرگز وجود کشوری قدرتمند در منطقه غنی از ثروت‌های طبیعی را برنمی‌تابد. از 42 سال پیش که ملت ایران علیه شاه مخلوع قیام و آمریکای استعمارگر را از کشور کرد، هدف شدیدترین تحریم‌های مالی آمریکا و نیز عملیات‌های تروریستی علیه رهبران سیاسی‌شان و جنگ‌های نیابتی و تحریم تسلیحاتی قرار گرفته است. ماهیت واقعی آمریکا اینچنین است و توطئه‌ها و نقشه‌های آن علیه منطقه برای همگان عیان است.

پربیننده ترین خبرها