حماس به موضع مخالف آمریکا در قبال تحقیقات دیوان لاهه واکنش نشان داد

حماس به موضع مخالف آمریکا در قبال تحقیقات دیوان لاهه واکنش نشان داد
شنبه 16 اسفند 1399 - 14:56

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به اعلام واشنگتن مبنی بر مخالفت با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تأکید کرد این گام بیانگر سهیم بودن آمریکا در تعرض‌ به ملت فلسطین است.

العالم - فلسطین اشغالی

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای به اظهارات «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره مخالفت واشنگتن با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری علیه رژیم صهیونیستی و ایستادگی در کنار تل‌آویو در این تحقیقات واکنش نشان داد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تأکید بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده در قبال امنیت رژیم صهیونیستی، مخالفت واشنگتن با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری علیه اقدامات رژیم صهیونیستی را ابراز کرد.

به گزارش پایگاه خبری «فلسطین الان»، سخنگوی حماس اعلام کرد: «مخالفت دولت آمریکا با آغاز تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایت‌های اشغالگران، موضعی ناشایست است و اشغالگران را به انجام جنایت‌ها و کارشکنی‌های بیشتر تشویق و [در عین حال]، واشنگتن را در تعرض به ملت ما سهیم می‌کند».

در این بیانیه تأکید شده است:‌ «این موضع آمریکا باعث می‌شود که اشغالگران به گونه‌ای رفتار کنند که [گویی] آنها فراتر از حقوق بین‌الملل هستند و خارج از چارچوب حساب‌رسی‌های بین‌المللی قرار دارند».

سخنگوی حماس همچنین تأکید کرد که مخالفت واشنگتن، «برای رفتار جنایت‌آمیز اشغالگران یک پوشش ایجاد می‌کند؛ موضوعی که باعث شلعه‌ور شدن درگیری‌ها در منطقه می‌شود».

دیوان بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه اخیرا اعلام کرد که تحقیقات رسمی را درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است.

«گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این موضوع، تصمیم دیوان کیفری برای تحقیق علیه این رژیم را رد کرد و این دیوان را از نظر اخلاقی و قانونی ورشکسته دانست.

دیوان لاهه در حالی تحقیقات علیه صهیونیست‌ها را از سر گرفته است که دوازدهم شهریور امسال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها