"نزار عوض الله" رقیب قدرتمند السنوار برای ریاست حماس کیست؟

سه شنبه 19 اسفند 1399 - 23:10

رقابت جدی میان رهبر جنبش حماس و 5 نفر از فرماندهان ،یحیی السنوار، محمود الزهار، زیاد الظاظا، فتحی حماد و نزارعوض الله در گرفت مرحله اول انتخابات به نفع نزار عوض الله با اختلاف 7 رای از یحیی السنوار پایان یافت .

العالم - فلسطين

عوض الله 63 ساله اهل روستای حمامه نزدیک عسقلان است و از نزدیکان شیخ احمد یاسیت بنیانگذار جنبش حماس بود اما در رسانه ها حضور پررنگی نداشت.

وی در محیط استان رشد کرد پدرش یکی از علمای الازهر شریف مصر بود.

وی سال 1981 لیسانس مهندسی عمران را از دانشگاه عین شمس در قاهره دریافت کرد.

عضو اتحادیه مهندسان

از بنیانگذاران جنبش حماس با شیخ احمد یاسین

وی به عنوان یک فرد راز دار در دوره فعالیتش در مجمع اسلامی همراه شیخ احمد یاسین بود.

◾️ رئیس انجمن مجمع اسلامی (1985 – 1997).

وی رهبری شاخه نظامی جنبش حماس موسوم به المجاهدین فلسطینی را پس از بازداشت شیخ صلاح شحاده در سال 1987 بر عهده گرفت

مقامات رژیم صهیونیستی شیخ احمد یاسین را سال 1989 بازداشت کرد و حدود ده سال به عنوان مسئول سازمان مجاهدین فلسطین جنبش حماس در زندان گذراند.

▪️وی پس از پیروزی این جنبش در انتخابات قانون گذاری سال 2006 رهبری جنبش را بر عهده گرفت و این دوره شاهد ربوده شدن گلعاد شالیت یکی از سربازان رژیم صهیونیستی و جنگ الفرقان میان مقاومت غزه و دشمن اسرائیلی بود .

به دنبال مذاکرات برای اسارت گلعاد شالیت در غزه ،رسانه های رژیم صهیونیستی وی را مهندس معامله مبادله اسرا میان حماس و اشغالگران در سال 2011 توصیف کردند زیرا ریاست هیات جنبش حماس در این معامله را برعهده داشت شهید فرمانده احمد الجعبری نیز حضور داشت.

جنگنده های اسرائیلی منزل وی را سال 2009 م در غزه بمباران کردند منزل وی بار دیگر در سال 2014 بمباران شد زیرا دشمن وی را یکی از خطرناکترین فرماندهان حماس پس از شهید متفکر ابراهیم المقادمه می دانستند.

وی در موضع گیری های قاطع و ایدئولوژی درگیری با دشمن صهیونیستی ، از جدی ترین فرماندهان این جنبش و شبیه ترین فرماندهان کنونی به عبدالعزیز الرنتیسی فرمانده شهید بود .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها