اقلیم کردستان عراق ایران ترکیه و سوریه را به چالش کشید؟

اقلیم کردستان عراق ایران ترکیه و سوریه را به چالش کشید؟
چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 20:53

خبر: متعاقب سفر پاپ به کردستان عراق انتشار تمبر یادبودی بمناسبت این سفر واکنش‌هایی جدی را در میان مردم و مسئولان همسایگان عراق برانگیخته است.

تحلیل:

- اگر چه این تمبر یادبود از سوی سخنگوی اقلیم کردستان عراق به عنوان یک پیشنهاد در میان پیشنهادهای دیگر معرفی شده و اعلام میشود هیچ عمد و قصدی ورای این مساله نبوده است اما انتشار آن حساسیت ویژه مردم و مسئولان سه کشور ایران، سوریه و ترکیه را برانگیخته است. در نگاه عراق و همچنین سه کشور همسایه عراق، اقلیم کردستان اقلیمی تحت حاکمیت عراق و نه بیشتر شناخته می‌شود.
- درحالی که درسال 2018 اقلیم کردستان مبادرت به برگزاری رفراندوم در خصوص استقلال اقلیم کرد و البته به‌هیچ وجه مورد استقبال در داخل و به‌ویژه در خارج قرار نگرفت این اقدام جدید نیز که البته بدون توجه به عواقب آن صورت پذیرفته است به‌نظر می‌رسد اقلیم را در تنگناهای جدیدی هم از ناحیه عراق و هم از سوی سه کشور دیگر قرار خواهد داد.
- در شرایطی که مسئولان اقلیم در رفع حوائج روزانه خود، در تامین بودجه حکومتی و همچنین پرداخت حقوق کارکنان اقلیم چشم به دستان دولت فدرال عراق دوخته اند معلوم نیست با کدام محاسبه فکر انتشار تمبری با محوریت آنچه کردستان بزرگ خوانده می‌شود و شامل مناطق کردنشین عراق و سه کشور دیگر معرفی می‌گردد مجدداً مجال طرح پیدا کرده است؟
- دور از ذهن نیست که انتشار این تمبر توسعه طلبانه در سایه نگاه‌هایی صورت پذیرفته باشد که در سایه آن آمریکای بایدن به عنوان شریکی استراتژیک و مدافعی قوی برای اقلیم کردستان پنداشته می‌شود. این در حالی است که هرگونه اندیشه ای مبنی بر ایجاد کوچکترین تغییری در ژئوپولتیک منطقه با پاسخ‌هایی بسیار بزرگ، کوبنده و قاطع مواجه خواهد شد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها