تضاد مواضع آمریکا و امارات بر سر نتانیاهو

تضاد مواضع آمریکا و امارات بر سر نتانیاهو
جمعه 22 اسفند 1399 - 14:27

ناظران از خود می پرسند چرا امارات اینهمه در این مقطع زمانی خود را برای میزبانی نتانیاهو هلاک می کند و این همه اصرار دارد که او در انتخابات داخلی رژیم اشغالگر پیروز شود؟ ظاهرا لغو سفر نتانیاهو به ابوظبی نتوانسته است روند شتابنده سازش بین تل آویو و کشورهای عرب سازشکار را دچار چالش کند.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند که امارات و برخی کشورهای عرب وقتی که در تله سازش با رژیم صهیونیستی افتادند، در چارچوب اراده و خواست دولت قبلی آمریکا قدم برمی داشتند.

کارشناسان روند همگامی عرب های سازشگر با امریکا را یکسره به نفع طرح صهیونیست و برنامه انتخاباتی نتانیاهو و نقشه های آمریکا برای منطقه ارزیابی می کنند و معتقدند که هدف آمریکا از همه این تقلاها، سیطره بر منطقه و اجرای نقشه های خود برای دست اندازی بر منابع و مقدرات ملت های منطقه است و برای این هدف است که پایگاه های جدیدی را در خط مقدم منطقه ایجاد کرده است و پیوسته کشورهای عرب سازشکار را علیه ایران تحریک کرده و به آنها تلقین می کند که دشمنشان ایران است نه رژیم صهیونیستی.

کارشناسان تصریح می کنند که هدف از اجرای طرح مشترک صهیونیسم و آمریکا، ایجاد ائتلاف امنیتی با استفاده از امکانات و دارایی های امارات و عربستان و همدستانشان در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا می کوشد کشورهای منطقه را به جان هم انداخته و منابع و دارایی های این کشور را به دست بگیرد تا آنها را تبدیل به بازار سلاح های جدید خود کند؛ آنهم سلاح هایی که کشورهای عربی هرگز قادر به استفاده از آنها نیستند بلکه افسران و کارشناسان نظامی و مسئولین آمریکایی و صهیونیستی باید کار با این سلاح ها را به آنها آموزش دهند.

کارشناسان بر این عقیده اند که آمریکایی ها و صهیونیست ها وقتی که در لبنان و غزه شکست خوردند به سراغ گزینه های دیگری در سطوح سیاسی رفته و باب سازش فرهنگی و رسانه ای و هنری و ورزشی را باز کردند. کارشناسان معتقدند که این سازش ها وبال گردن سازشکاران خواهند شد و پرده از چهره واقعی آنها برداشته و نشان می دهد که آنها همپیمان دشمن هستند نه فلسطین.

تحلیلگران مسائل رژیم صهیونیستی هم تأکید کرده اند که کشورهای سازشکار نقش اساسی و محوری در انتخابات داخلی کنست رژیم اشغالگر ایفا می کنند و می کوشند به هر ترتیب نتانیاهو در قدرت بماند.

این تحلیلگران می گویند: برخی رسانه های صهیونیستی این موضوع را افشا کرده اند؛ این رسانه ها به نقل از مقامات حاشیه خلیج فارس به خصوص سعودی ها گفته اند که آنها به شدت مایلند نتانیاهو در قدرت بماند. آنها با توجه به نقشی که نتایناهو در مقابله با به اصطلاح چالش ایران دارد، حتی نگران هستند که وی منصب نخست وزیری را از دست بدهد. از این گذشته نتانیاهو نقش و نفوذ زیادی در داخل دولت آمریکا دارد و می تواند این کشورها را برای مقابله با چالش ایران در منطقه، متحد کرده و ائتلاف تشکیل دهد و همواره از نقش مهم و مؤثری در تصمیمات کاخ سفید علیه ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، برخوردار بوده است.

کارشناسان معتقدند که کشورهای سازشکار منافع مشترکی با نتانیاهو دارند به همین دلیل است که در این مقطع حساس کنونی که چیزی به انتخابات پارلمانی رژیم اشغالگر نمانده است، می کوشند او بار دیگر برنده انتخابات شود. کارشناسان می گویند چنانچه نتانیاهو بتواند به ابوظبی رفته و با محمد بن زاید دیدار کند، این هدف محقق می شود.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که این مسأله، سئوال های زیادی را برای صهیونیست هایی که نتایناهو را نمی خواهند، ایجاد کرده است؛ سیاست های نتانیاهو بار سنگینی را بر فضای عمومی این رژیم تحمیل کرده است.

تحلیلگران علت اصلی لغو سفر نتانیاهو به امارات را در این می دانند که دولت جدید آمریکا به دنبال نخست وزیر دیگری به جز نتانیاهوست زیرا نتانیاهو، سیاست های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه این رژیم را بی پرده و صریح دنبال و اجرا می کند.

تحلیلگران معتقدند که امریکا می کوشد فضا را به سمت انتخاب رقیب وی، بنی گانتس یا هر شخص دیگری که بتواند با حیله گری و نفاق، توهم صلح را احیا کند، پیش ببرد. همچنین تلاش می کند عرب ها را هم برای تعامل با دولت جدید رژیم صهیونیستی آماده کند لذا جلوگیری از سفر نتانیاهو به امارات در همین راستا قابل توضیح است.

کارشناسان معتقدند که دولت جدید آمریکا سرگرم تهیه و تنظیم نسخه جدیدی از خاورمیانه بزرگ است که نفت، رژیم صهیونیستی و تضعیف محور مقاومت در سوریه و لبنان و عراق به خصوص پس از شکست توطئه های واشنگتن علیه سوریه و مقاومت لبنان، حرف اول را در آن می زنند.

پربیننده ترین خبرها