طبق نتایج گزارش سالانه پژوهشگاه بین المللی صلح استکهلم؛

۵ کشور عربی در میان ۱۰ کشور بیشترین واردکنندگان سلاح قرار دارند

۵ کشور عربی در میان ۱۰ کشور بیشترین واردکنندگان سلاح قرار دارند
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 19:33

در میان ۱۰ کشور بیشترین واردکننده سلاح در جهان عربستان در رتبه اول، مصر رتبه سوم، الجزایر رتبه ششم، قطر رتبه هشتم و امارات رتبه نهم را دارند.

العالم - آسیا

گزارش سالانه پژوهشگاه بین المللی صلح استکهلم نشان می دهد که ۵ کشور عربی در میان ۱۰ کشور بیشترین واردکنندگان سلاح در جهان میان سال های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ بوده اند.

براساس این گزارش، در میان ۱۰ کشور بیشترین واردکننده سلاح در جهان عربستان در رتبه اول، مصر رتبه سوم، الجزایر رتبه ششم، قطر رتبه هشتم و امارات رتبه نهم را دارند.

عربستان سعودی در فاصله این پنج سال در مقایسه با پنج سال پیش از آن واردات سلاح خود را ۶۱ درصد افزایش داده و ۱۱ درصد فروش سلاح جهان به عربستان سعودی بوده است.عربستان ۷۹ درصد سلاح خود را از امریکا و ۹۳ درصد را از انگلستان و ۴ درصد را از فرانسه خریداری کرده است.

مصر هم در این مدت در مقایسه با ۵ سال پیش از آن هزینه های خرید سلاح خود را افزایش داده و ۵.۸ درصد کل خرید سلاح در جهان را انجام داده است. مصر ۴۱ درصد سلاح خود را از روسیه و ۲۸ درصد را از فرانسه و ۸.۷ درصد را از ایالات متحده خریداری کرده است.

در مورد الجزایر حجم خرید سلاح این کشور ۴.۳ درصد واردات سلاح جهان بوده و در مقایسه با پنج ساله ۲۰۱۱-۲۰۱۵ حجم خرید سلاح آن ۶۴ درصد افزایش داشته است. الجزایر نیز بخش اعظم سلاح خود را از روسیه (۶۹ درصد) و سپس آلمان (۱۲ درصد) و چین (۹.۹ درصد) خریداری کرده است.

اما قطر در فاصله این پنج سال حجم واردات سلاح خود را افزایش داده و ۳.۸ درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. امریکا بزرگ ترین فروشنده سلاح به قطر بوده (۴۷ درصد) و سپس فرانسه (۳۱ درصد) و آلمان (۷.۵ درصد).

برخلاف این کشورها، امارات متحده عربی که در رتبه دهم جهانی قرار دارد حجم خرید سلاح خود را در مقایسه با پنج ساله ۲۰۱۱-۲۰۱۵ به اندازه ۳۷ درصد کاهش داده و ۳ درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. سه کشور اصلی تأمین کننده سلاح برای امارات امریکا (۶۴ درصد) و فرانسه (۱۰ درصد) و روسیه (۴.۷ درصد) هستند.

در این رتبه بندی عراق رتبه ۱۱ جهانی را دارد که حجم اموالی که برای خرید سلاح اختصاص داده در مقایسه با پنج سال ۲۰۱۱-۲۰۱۶ معادل ۰.۶ درصد کاهش یافته است. عراق ۴۱ درصد سلاح خود را از امریکا، ۳۴ درصد را از روسیه و ۱۲ درصد را از کره جنوبی خریداری کرده است.

این گزارش نشان داده که منطقه خاورمیانه بعد از آسیا و اقیانوسیه، دومین منطقه جهان به لحاظ میزان افزایش نسبت واردات سلاح هستند و در این پنج سال در مقایسه با پنج سال گذشته ۲۵ درصد بر خرید سلاح خود افزوده اند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها