عمان به دنبال سرنخ هایی برای حل بحران سوریه

عمان به دنبال سرنخ هایی برای حل بحران سوریه
دوشنبه 2 فروردين 1400 - 12:17

سفر وزیر امور خارجه سوریه و هیات همراه او به سلطان نشین عمان در این برهه زمانی خاص ، نشان دهنده توجه دمشق به نقش دیپلماسی عمان در توسعه روابط کشورهای عربی و غیرعربی با دمشق و تلاش برای پایان دادن به جنگ و شکست محاصره اقتصادی علیه مردم سوریه است.

العالمدرگوشی

سفر "فیصل المقداد" وزیر امور خارجه سوریه به مسقط پایتخت عمان، درحالی صورت می گیرد که تحولات منطقه ای ، عمان را از نقطه نظر دمشق به نقطه ثقل دیپلماسی تبدیل کرده است، چرا که سلطان نشین عمان، تنها کشور عربی حوزه خلیج فارس است که به پروتوکل ها و قوانین بین المللی پایبند بوده و طی ده سالی که از شروع جنگ در سوریه می گذرد، سفارت خود را دراین کشور باز نگاه داشته است.

این سفر همچنین در شرایطی صورت می گیرد که تحرکات دیپلماتیک سریع با عنوان های سیاسی مختلف از جمله سلطه غرب و آمریکا بر استقلال تصمیمات منطقه ای درجریان است. چنین شرایطی، تهران را برآن داشته است تا با ارسال پیام هایی از طریق دوحه به کشورهای منطقه، درخواست جدی را برای برقراری آشتی فراگیر منطقه مطرح کند.

مسقط که در بسیاری از موضوعات منطقه از جمله برنامه هسته ای ایران و موضوع یمن، نقش میانجی را ایفا کرده است، به نظر می رسد که اکنون با قدرت درخط حل بحران سوریه وارد شده است. در سفر المقداد به عمان، احتمالا بسیاری از مسائل، موضوعات و نیز مواضع حکیمانه عمان درقبال سوریه در محافل بین المللی بررسی خواهد شد.

به اعتقاد تحلیلگران سوری، سلطان نشین عمان دارای دیدگاه آینده نگر و تصمیم مستقل درقبال بحران سوریه است . این مساله باعث شد که مسوولان دمشق و مسقط برای بررسی وضعیت فعلی با یکدیگر دیدار و بر روی مساله حل فراگیر سیاسی بحران سوریه از طریق گفت و گوی ملی و بدون دخالت خارجی تمرکز کنند.

کشورهای عربی که اخیرا سفارتخانه های خود را در دمشق بازگشایی کردند، از طریق ارائه طرح هایی که می تواند زمینه ساز مقدمات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را فراهم کند، حمایت خود را از شکسته شدن محاصره سیاسی تحمیل شده علیه سوریه و بازگشت این کشور اعلام کرده اند.

این موضوع، از جمله مسایل اصلی در مذاکرات میان سران روسیه، ترکیه و قطر در دوحه پایتخت قطر بود و طی آن بر لزوم پایبندی به تمامیت ارضی و ثبات سوریه تاکید شد.

حرکت در مسیر حل بحران سوریه و آغاز این راه از مسقط، گام مثبت به شمار می رود، به ویژه اینکه پس از سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها