العالم - آفریقا
به گزارش راشاتودی، چندین نفتکش و کشتی باری مجبور شدهاند مسیر خود را از کانال سوئز تغییر دهند و بسیاری از شرکت های حمل و نقل به دنبال مسیرهای جایگزین برای دوری از شاهرگ حیاتی تجارت دنیا هستند.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.
دو کشتی باری تحت کنترل شرکت باربری فرانسوی سی ام ای گروپ تغییر مسیر داده اند و به سمت «دماغه امید نیک» در آفریقای جنوبی میروند. در همین حین این شرکت به دنبال یک راه دریایی، راهآهن و مسیر هوایی به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز جهت ارسال محمولههای آینده خود است و حداقل ده تا از کشتیهای این شرکت هنوز هم در کانال سوئز منتظر هستند.
حداقل ده کشتی باری شامل چند نفتکش و چندین کشتی حامل گاز طبیعی مایع هم مسیر خود را تغییر داده اند تا در ترافیک کانال سوئز گرفتار نشوند. جورجیوس هاتزیمانولیس، سخنگوی وبسایت ترافیک دریایی گزارش داد نفتکشهای چنیل و شل هم به سمت دماغه امید نیک میروند.
وی گفت:«ما شاهد تغییر مسیر کشتیها در اقیانوس هند از آسیا تا اروپا هستیم و اگر این شرایط ادامه داشت باشد، تعداد این کشتی ها افزایش مییابد».
کانال سوئز که یک مسیر کشتیرانی حیاتی برای تجارت دنیا است و حدود 15 درصد از حمل و نقل کشتیرانی دنیا را در بر میگیرد، از روز سهشنبه هفته گذشته توسط یکی از بزرگترین کشتیهای باربری دنیا با نام «اور گیون» مسدود شده و زنجیره عرضه دنیا را که قبلا هم با مشکلاتی مواجه بود مختل کرده است. این اتفاق احتمالا هفتهای 10 میلیارد دلار برای تجارت جهانی هزینه در بر دارد.
حدود 300 کشتی در حال حاضر منتظر بازگشایی این کانال 193 کیلومتری هستند چون انتخاب یک مسیر جایگزین دو هفته به سفر آنها اضافه کرده و هزینههای کشتیرانی آنها را بالا میبرد.
تسنیم