جزئیات جدید از انفجار بندر بیروت از زبان مدیرکل بازداشتی گمرک بیروت

جزئیات جدید از انفجار بندر بیروت از زبان مدیرکل بازداشتی گمرک بیروت
چهارشنبه 11 فروردين 1400 - 09:29

مدیرکل بازداشتی گمرک بیروت در جریان بازجویی 8 ساعته از وی، دقیق‌ترین جزئیات را درباره حادثه انفجار لنگرگاه بیروت فاش کرد.

العالم- لبنان

به گزارش العالم به نقل از الاخبار، "بدری ضاهر" که به دستور قاضی پرونده انفجار بندر بیروت بازداشت شده است، روز گذشته در بازجویی‌ها از او برای اجرای تحقیقات درباره این حادثه، اظهار داشت مواد آتش‌زا مانند ترقه از قبل از انتصاب وی به این سمت، در این بندر انبار شده بود.

ضاهر با اشاره به اینکه اتاق امنیتی مشترک ارتش لبنان و نیروهای یونیفل به کشتی "روسوس" اجازه ورود به آب‌های منطقه‌ای را داد، تأکید کرد که این کشتی حامل مواد خطرناکی بود و اگر موافقت این اتاق امنیتی نبود، نمی‌توانست وارد آب‌های منطقه‌ای شود.

وی اظهار داشت، کمیته‌ای از وزارت کشور و وزارت دفاع مواد آتش‌زا را در انبار شماره 12 کشف کردند ولی هیچ‌گونه اقدامی قبل از انتصاب او اتخاذ نشد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، اکتبر 2013 شناوری به نام روسوس، که با پرچم مولداوی از کشورهای اروپای شرقی واقع بین رومانی و اوکراین، حرکت می‌کرد با 2 هزار و 750 تن نیترات آمونیوم از گرجستان به سمت موزامبیک در دریای مدیترانه در حرکت بود. این کشتی مطابق مدارک موجود در نهایت در ژوئیه 2014 در بندر بیروت توقیف شده و چهار سرنشین آن، از جمله یک روس و سه اوکراینی اجازه ترک آن را نداشته‌اند.

مطابق شواهد، ۲ این مقادیر از نیترات آمونیوم محموله این شناور سرانجام در سال 2015 به انبار شماره 12 بندر بیروت منتقل و تا 4 آگوست 2020 که باعث انفجاری بی‌سابقه در پایتخت لبنان شد، در همین مکان ماند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها