آزادسازی «مأرب» سرنوشت جنگ یمن را رقم می‌زند

آزادسازی «مأرب» سرنوشت جنگ یمن را رقم می‌زند
پنج‌شنبه 12 فروردين 1400 - 16:23

پیشروی نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در «مأرب» ادامه دارد و به تازگی کنترل برخی مناطق اطراف این شهر را که در شرق یمن واقع است، در دست خود گرفته‌اند.

العالم- نظرکده

در همین حال، "مارتین گریفیتس" فرستاده ویژه سازمان ملل با "تیم لیندرکینگ" فرستاده آمریکا در امور یمن رایزنی‌هایی را در عمان انجام داد که تیم مذاکره‌کننده صنعا نیز برای بررسی "راه‌های توقف جنگ یمن در سایه طرح ابتکاری سعودی"، در این کشور حضور دارد.

کارشناسان سیاسی معتقدند، نبرد مأرب شکست و ناکامی ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن را برجسته می‌سازد. این ائتلاف به رغم استفاده از انواع تسلیحات پیشرفته و فنآوری‌های نامی و نیز محاصره ملت یمن، به هیچ‌یک از اهداف سیاسی و نظامی‌اش که در آغاز این جنگ اعلام کرده، نرسیده است.

کارشناسان با بیان اینکه انصارالله یک قدرت نظامی منطقه شمرده می‌شود، اظهار داشتند که ائتلاف سعودی به نقطه بی‌بازگشت رسیده است و نبرد مأرب از بُعد نظامی شکست استراتژیک ائتلاف را مجسم می‌کند.

کارشناسان بر این باوردند، ترسم ائتلاف از پیامدهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و معنوی آزادسازی مأرب و بازگشت مشروعیت واقعی به این استان باعث شده است که سازمان ملل و آمریکا وارد عمل شوند.

به گفته کارشناسان، استان مأرب مرکز عملیات ائتلاف متجاوز محسوب می‌شود و پادگان‌ها، اتاق‌های عملیات و مرکز شنود و سامانه پاتریوت در آنجا مستقر هستند و ائتلاف از این استان به عنوان پایگاهی پیشرفته برای اداره عملیات نظامی‌اش علیه مناطق مختلف یمن استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، مسئولان یمنی تأکید دارند، نبرد مأرب سرنوشت‌ساز است و رهبری سیاسی، نظامی و انقلابی مصمم به آزادسازی مأرب و پایان تجاوز به یمن هستند. مأرب همچنین به عنوان سکویی برای عملیات‌ها در دیگر مناطق استفاده می‌شود و گروه‌های تروریستی که در برخی مناطق مستقر شده‌اند، مأرب را پناهگاه اصلی خود می‌دانند.

ناظران یادآور شدند، مأرب آخرین پایگاه و دژ گروه‌های تکفیری و آخرین دژ کشورهای ائتلاف متجاوز به‌ویژه در شمال یمن محسوب می‌شود و این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن آن در طول مرزهای عربستان دلیل بااهمیت بودن آن است. لذا ارتش و کمیته‌های مردمی با مدنظر قرار دادن موقعیت مهم و استراتژی مأرب، مصمم به یکسره کردن سرنوشت نبرد مأرب هستند؛ زیرا مأرب دروازه اصلی و مهم در آزادسازی یمن و پایان دادن به تجاوز به این کشور محسوب می‌شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها