تماس تلفنی رییس جمهوری فرانسه با نخست وزیر عراق

تماس تلفنی رییس جمهوری فرانسه با نخست وزیر عراق
شنبه 14 فروردين 1400 - 19:33

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه امروز(شنبه) در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

العالم - اروپا

تماس تلفنی رییس جمهوری فرانسه با نخست وزیر عراق تنها چند روز پس از سفر نیچروان بارزانی رییس اقلیم محلی کردستان عراق به پاریس صورت می‌گیرد که در جریان آن مسائل منطقه آسیای غرب و خلیج فارس هم مورد گفت‌وگو قرار گرفته بود.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد، در این تماس تلفنی دو طرف در مورد چارچوب روابط دو جانبه عراق و فرانسه با موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها و راه‌های تقویت و پیشرفت آن به گونه‌ای که منافع ملت‌های دو کشور را تأمین کند، گفت‌وگو کردند.

مکرون و الکاظمی همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و راه های تقویت آرامش و ثبات آن هم تبادل نظر کردند.

الکاظمی در این تماس تلفنی گفت، عراق به دور از تنش‌ها به ایجاد همکاری متعادل و مبادله روابط با همه شرکای بین‌المللی ادامه می‌دهد.

دفتر نخست وزیر عراق تصریح کرد، رییس جمهوری فرانسه هم از مواضع بغداد در این زمینه و تلاش‌های الکاظمی که به نفع تقویت امنیت و ثبات بین‌المللی است، تمجید کرد و بر حمایت کشورش از عراق و تمایل به گسترش همکاری به ویژه از نظر اقتصادی و علاقه‌مندی شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در عراق در بخش‌های مختلف تاکید کرد.

به گزارش ایرنا؛ باوجود کشمش های داخلی سیاسی عراق و اختلاف شدید برخی احزاب که الکاظمی نیز از گزند آن مصون نمانده است اما دولت تحت امر او طی هفته‌های اخیر تحرک دیپلماتیک کم سابقه‌ای را دنبال می‌کند و قرار است به زودی در بغداد نیز میزبان سران مصر و اردن باشد.

این در حالیست که بغداد نیز طی روزهای اخیر باوجود تشدید چندباره تدابیر امنیتی صحنه چند ترور و انفجار بود.

سفر وزیر خارجه قطر و رییس ستاد ارتش پاکستان به عراق، سفر وزیر دفاع عراق به ارمنستان فقط چند مورد از این تحرکات بود ضمن اینکه نخست وزیر عراق طی سفر دو روزه به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور چند یادداشت و تفاهم همکاری امضا کرد.

بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق هم هفته پیش در سفر به فرانسه در کاخ الیزه با مکرون دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفته شده در این دیدار در مورد استمرار حضور نظامی ائتلاف آمریکایی در عراق هم گفت‌وگو شده است.

کشورهای استرالیا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، آلمان و کانادا چند عضو این ائتلاف به سرکردگی آمریکا هستند که با وجود قانون مصوب پارلمان عراق در منع حضور نظامی خارجی در این کشور حضور و فعالیت نظامی دارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها