جمع بندی ظریف از سفر دوره‌ای به آسیای میانه

جمع بندی ظریف از سفر دوره‌ای به آسیای میانه
پنج‌شنبه 19 فروردين 1400 - 21:48

وزیر خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشت، سفر دوره‌ای به آسیای میانه با دیدار عالی از ترکمنستان جمع بندی شد.

العالم - ایران/سیاسی

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشت: سفر دوره‌ای به آسیای میانه با دیدار عالی از ترکمنستان جمع بندی شد. جلسات مبسوط، اساسی و سازنده‌ای با محمد اف رئیس جمهور و مردوف وزیر امور خارجه این کشور برگزار کردیم. دو طرف بر روی گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی توافق نظر داشتیم. کشور‌های آسیای میانه فقط همسایه ما نیستند. آن‌ها قوم و خویش ما هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به قزاقستان هم، ضمن مفید و پربار توصیف کردن دیدارهای خود با مقامات این کشور بار دیگر تاکید کرد: مثل همیشه، همسایگان ما، اولویت ما هستند.

ظریف در پیام توئیتری خود نوشت: در سومین‌ مرحله از سفر منطقه‌ای من، در قزاقستان جایی که دیدارهای مفید و اساسی با توکایف رییس‌ جمهور و تیلو بردی وزیر خارجه (قزاقستان) داشتم، هر دو کشور اهداف مشترکی را درخصوص ثبات منطقه ای و خلع سلاح جهانی دنبال می کنند. مثل همیشه، همسایگان ما، اولویت ما هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بعداز دیدار از قرقیزستان، در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: از گفتگو با رئیس جمهور، نخست وزیر و دیگر مقامات ارشد قرقیزستان در این کشور خرسندم. این گفتگو‌ها با تاکید در مورد منافع مشترک بر استفاده از روابط قدیمی برای گسترش روابط اقتصادی و تسهیل دسترسی به مسیر‌های ترانزیتی بین المللی متمرکز بود.

گفتنی است وزیر امور خارجه کشورمان از روز دوشنبه سفر منطقه‌ای خود به چهار کشورآسیای مرکزی را از ازبکستان آغاز کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان، تشریح آخرین تحولات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، علاقمندی ایران به توسعه همکاری‌ها با جمهوری ازبکستان و در چارچوب ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

«شوکت میر ضیایف» رئیس جمهور ازبکستان هم با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور و ضرورت گسترش همکاری‌های فی‌مابین، برگزاری چهاردهمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در فاصله زمانی کوتاه‌تر را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات دو جانبه، تحولات روند صلح در افغانستان و همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های بین المللی نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها