رد پای پررنگ ولیعهد سعودی در توطئه علیه اردن

رد پای پررنگ ولیعهد سعودی در توطئه علیه اردن
دوشنبه 30 فروردين 1400 - 15:11

رئیس مجلس سنای اردن با اشاره به اینکه سخنانی درباره دست داشتن "جرد کوشنر" داماد رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تحولات اخیر این کشور مطرح می‌شود، از رابطه بسیار نزدیک باسم عوض الله رئیس اسبق دیوان پادشاهی اردن با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی در ارتباط با توطئه در این کشور سخن گفت.

العالم- درگوشی

پیش از این اظهارات "فیصل الفایز" رئیس مجلس سنای اردن، "ایمن الصفدی" وزیر خارجه آن نیز از دست داشتن طرف‌های خارجی در ناآرامی‌های اخیر اردن و حتی از شخصیت‌های اردنی دخیل در این حوادث که نزدیک به رژیم سعودی هستند، سخن گفته است. این که گذرنامه سفر به عربستان را دارند، به اسم نام برد از حمله "باسم عوض الله" رئیس اسبق دیوان پادشاهی، که رابطه‌ای بسیار نزدیک با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی دارد.

همچنین پایگاه خبری "میدل ایست آی" انگلیس به نقل از منابعی گزارش داده که مقام‌های اطلاعاتی اردن به رمزگشایی از یک‌سری پیام‌های رمزنگاری‌شده میان باسم عوض‌الله و محمد بن‌سلمان پرداخته و عوض‌الله را به دلیل همین ارتباطش با بن‌سلمان، بازداشت کرده‌اند.

چند ساعت بعد از اعلام خبر توطئه در اردن، "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی در راس هیئتی عالی‌رتبه در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد اردن شد. همزمان با این سفر، روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست" در گزارشی فاش کرد که هیئت عربستانی خواستار آزادی فوری عوض الله بدون هرگونه اقدام قضایی یا اتهام رسمی علیه وی هستند و گفته‌اند که بدون وی اردن را ترک نخواهند کرد. درخواستی، که به عقیده ناظران، تلاش سعودی برای دفن اسرار توطئه و رفع شبهات درباره دست داشتن ریاض در ناآرامی‌های اردن است.

بدیهی است که بعد از اظهارات الفایز درباره دست داشتن کوشنر در توطئه علیه اردن آن هم به دلیل مخالفت ملک عبدالله با "معامله قرن"، سوالاتی نیز درباره نقش بن‌سلمان مطرح می‌شود.

کسانی‌که از ماهیت شخصیت بن‌سلمان و رویکردهای او آگاهند، می‌دانند که او تا چه اندازه بدون فکر و شتاب‌زده تصمیم‌گیری می‌کند، چرا که او معتقد است که حمایت آمریکا و پول تعیین‌کننده هستند. جنگ ویرانگر علیه یمن، تحریم قطر، ربودن "سعد الحریری" نخست‌وزیر لبنان و مجبور کردن او به استعفا از ریاض و نیز قتل وحشیانه "جمال خاشقجی" در کنسولگری سعودی در استانبول همگی موید بی‌پروا بودن ولیعهد سعودی است.

اگر چه ملک سلمان به دلیل مریضی و کهولت سنش، بر تحولات در عربستان سعودی و تصمیمات پسرش نظارت کامل ندارد ولی نمی‌توان از او در دو پرونده جنگ یمن و تحریم قطر سلب مسئولیت کرد. با این حال برخی ناظران معتقدند که به احتمال زیاد ملک سلمان از تصمیمات پسرش در این پرونده اطلاعی نداشت.

پرواضح است که نمی‌توان این فرضیه را که بن‌سلمان در توطئه اخیر در اردن نقش‌آفرین بوده، نادیده گرفت. این شخص ثابت کرده که از هیچ اقدامی برای نشستن بر کرسی پادشاهی دریغ نمی‌کند به‌ویژه که کوشنر و دونالد ترامپ "معامله قرن" را به عنوان گذرگاهی اجباری برای او جهت نشستن بر این کرسی مطرح کرده‌اند و با پذیرش این طرح، تمامی موانع در مسیر او برداشته می‌شود که ملک عبدالله یکی از این موانع است.

پربیننده ترین خبرها