گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق

گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق
شنبه 11 ارديبهشت 1400 - 22:47

ترکیه اعلام کرده که قصد دارد تعدادی پایگاه نظامی در شمال عراق همچون شمال سوریه ایجاد کند، اقدامی که مطمئنا حاکمیت عراق را نشانه خواهد رفت.

العالم- عراق

به گزارش العالم، "سلیمان سویلو" وزیر کشور ترکیه، رور گذشته با تاکید بر این که آنکارا به عملیات نظامی خود علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق ادامه خواهد داد، تصریح کرد که ترکیه قصد دارد همانند کاری که در سوریه انجام داده در شمال عراق نیز پایگاه نظامی بسازد تا بر اوضاع نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

سویلو همچنین بر جایگاه بسیار استراتژیک منطقه کوهستانی "متینا" در استان دهوک در منطقه کردستان عراق اعلام کرد؛ منطقه‌ای که اخیرا ارتش ترکیه دست به عملیات جدیدی در آن زده است.

وی خاطرنشان کرد که منطقه متینا خط عبور به کوه‌های "قندیل"، که مهم‌ترین دژ حزب پ‌ک‌ک به شمار می‌آید، است و این خط تحت کنترل ارتش ترکیه باقی خواهد ماند.

همزمان، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات علیه پ‌ک‌ک بی‌وقفه و به صورت مستمر ادامه خواهد یافت. این وزارتخانه همچنین از کشف و انهدام مقادیری سلاح، مهمات جنگی و مین‌های انفجاری متعلق به این حزب خبر داد.

اظهارات وزیر کشور ترکیه در حالی مطرح می‌شود که عملیات هوایی و زمینی ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان پ‌‌ک‌‌ک سال‌هاست که در خاک عراق ادامه دارد، ولی اعلام ساخت پایگاه نظامی در خاک عراق برای اولین بار است که اتقاق می‌افتد.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه اعلام کرده بود که جنگنده – بمب‌افکن ‌های ارتش این کشور به همراه نیروی زمینی، از هوا و زمین به نیروهای پ‌ک‌ک مستقر در شمال عراق حمله کردند. جمعه گذشته نیز نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پوشش جنگنده‌ - بمب‌افکن‌های اف-۱۶، پهپادها و بالگردهای نظامی در منطقه متینا در شمال عراق فرود آمدند.

در واکنش به این اقدام ترکیه، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز اعلام کرد که این کمیته و همچنین کل پارلمان با حضور و ایجاد پایگاه‌هایی برای نیروهای ترکیه در خاک عراق مخالف است.

"کاطع الرکابی" عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: "ترکیه‌ای‌ها از ۳۰ سال پیش و مشخصا سال ۱۹۹۱ وارد خاک عراق شدند و بیش از یک پایگاه نظامی در اقلیم کردستان دارند. در دوره اخیر نیز برخی پایگاه‌های ترکیه در شمال دشت نینوا ایجاد شد."

وی تأکید کرد: "پارلمان بارها با حضور و ایجاد پایگاه‌های نیروهای ترکیه مخالفت کرده اما واکنشی از سوی دولت در حد و حجم تجاوز ترکیه به رغم دیدارهای دیپلماتیک میان مسؤولان دو کشور وجود ندارد."

همچنین "بدر الزیادی" عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، این کمیته نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی نیت جدید ترکیه برای احداث یک پایگاه جدید در شمال عراق برگزار خواهد کرد.

این عضو پارلمان عراق گفت: "این گام ترکیه نقض علنی حاکمیت عراق است و کمیته تشکیل جلسه می‌دهد تا از صحت و سقم اظهارات وزیر کشور ترکیه مطمئن شود."

هر چند ترکیه ادعا می‌کند مبارزه با شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک هدف اصلی احداث پایگاه نظامی جدید در شمال عراق است ولی به نظر می‌رسد چارچوب عملیات نظامی ترکیه در این منطقه وارد مرحله‌ی شده که نشانه‌های بروز بحران حاد میان طرفین را دارد.

معترضان به مداخله ترکیه، نیات ترکیه از احداث پایگاه نظامی در کشور همسایه را زیر سوال می‌برند و از دولت عراق می‌خواهند با بهره‌گیری از روابط خود با اتحادیه اروپا، آنکارا را برای بستن پایگاه‌ها و انجام هماهنگی با دولت عراق درباره حضور نظامی‌اش در این کشور تحت فشار بگذارد.

پربیننده ترین خبرها