رسانه چینی: ظهور ۲۰ گروه تروریستی نماد ناکامی آمریکا در افغانستان است

رسانه چینی: ظهور ۲۰ گروه تروریستی نماد ناکامی آمریکا در افغانستان است
يکشنبه 12 ارديبهشت 1400 - 20:40

العالم - آسیا

رادیو بین المللی چین از رسانه های دولتی این کشور در گزارشی تحلیلی به خروج آمریکا از افغانستان اشاره کرد و نوشت: ظهور ۲۰ گروه تروریستی در دوران حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، نماد ناکامی واشنگتن در افغانستان است.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی چین روز یکشنبه نوشت: ناظران محلی افغانستان جنگ تحت هدایت آمریکا علیه تروریسم در این کشور را یک ناکامی عنوان می کنند و تاکید دارند که عقب نشینی آتی نظامیان آمریکایی از افغانستان نشان دهنده شکست صریح آمریکا و نیروهای ائتلافی تحت رهبری آن در جنگ افغانستان است.

گزارش به دیدگاه «نظری پاریانی» تحلیلگر سیاسی افغانستانی پرداخته و به نقل از وی نوشته است: تردیدی نیست که این شکست آشکار نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در جنگ افغانستان است چرا که هر دو شبکه طالبان و القاعده و گروه های شبه نظامیان وابسته به آنها همچنان در افغانستان فعال و مشغول عملیات هستند.

بر اساس این گزارش، «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که نظامیان آمریکایی و ناتو از تاریخ اول ماه مه عقب نشینی از افغانستان را آغاز خواهند کرد و این عقب نشینی تا زمان برگزاری بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید؛ این در حالی است که تقریبا ۳ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی و حدود ۷ هزار نظامی ناتو با تکیه بر پشتیبانی های لجستیکی و امنیتی آمریکا در افغانستان حضور دارند.

رادیو بین المللی چین با اشاره به حمله آمریکا به افغانستان و کشته شدن «اسامه بن لادن» رییس پیشین شبکه القاعده نوشت: هزاران نفر از نیروهای تحت هدایت آمریکا و تعداد بیشماری از افغان ها شامل غیرنظامیان، پرسنل امنیتی و شبه نظامیان طالبان در این به اصطلاح جنگ علیه تروریسم در افغانستان کشته شدند اما بر اساس اظهارات پاریانی، نتیجه این جنگ صفر بوده است چرا که درگیری های وحشیانه همچنان در این کشور ادامه دارد و هر روز به قیمت جان خیلی ها تمام می شود.

پاریانی در ادامه این گفت و گو یادآورشد که آمریکا، بیست سال پیش طالبان و القاعده را گروه های تروریستی نامگذاری کرد و برای تخریب پناهگاه های تروریست ها به افغانستان حمله کرد اما بعد از گذشت ۲۰ سال، تغییر رویه داده و طالبان را یک نیروی سیاسی تعریف و پیمان صلح با این گروه امضا کرده است تا نظامیان خود را از افغانستان خارج کند.

این تحلیلگر سیاسی که سردبیر روزنامه «ماندگار» چاپ افغانستان است، افزود: ناکامی آمریکا در جنگ علیه تروریسم را می توان از این نظر بررسی کرد که در سال ۲۰۰۱ میلادی صرفا شبکه های طالبان و القاعده در افغانستان حضور داشتند اما در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه تروریستی در این کشور فعالند».

این رسانه چینی به نقل از «اتق اله عمرخیل» فرمانده بازنشسته ارتش افغانستان و از تحلیلگران سیاسی و نظامی این کشور هم نوشته است: حضور نظامی آمریکا در این کشور به ظهور گروه های تروریستی بیشتر و ادامه جنگ در این کشور آسیایی ختم شده است.

این کارشناس افغان می گوید که قبل از حمله آمریکا علیه رژیم طالبان در افغانستان، سلسله ای از القاعده و طالبان میزبان وجود داشت اما اکنون چندین گروه تروریستی از جمله داعش، ‌ جندالله، الجهاد و چند گروه دیگر در حال جنگ در افغانستان هستند که همه اینها به وضوح ناکامی آمریکا در جنگ علیه گروه های رادیکالی را به تصویر می کشد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها