چه زمان اروپا از فلسطینیان عذرخواهی می کند؟

چه زمان اروپا از فلسطینیان عذرخواهی می کند؟
جمعه 7 خرداد 1400 - 14:34

آلمان برای اولین بار در تاریخ خود اعتراف کرد که در جریان استعمار کشور آفریقایی نامیبیا در یک قرن قبل، علیه قبایل هیریرو و ناما اقدام به کشتار کرده است.

العالم کشکول

دولت آلمان در همین راستا تعهد داد که بیش از یک میلیارد یورو به این کشور برای تحقق توسعه کمک کند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان با صدور بیانیه ای از توافق کشورش و نامیبیا پس از 5 سال گفت و گو درباره اشغال این کشور در جنوب غرب آفریقا توسط آلمان در سالهای 1884 تا 1915 استقبال کرد.

در سالهای 1904 تا 1908 دهها هزار نفر از قبایل هیریرو و ناما توسط شهرک نشینان آلمانی قتل عام شدند که برخی از مورخان آن را اولین قتل عام قرن بیستم نامیدند.

این وزیر آلمانی گفت که با توجه به مسئولیت تاریخی و اخلاقی آلمان، کشورش از نامیبیا و نوادگان قربانیان جنایات مزبور طلب عفو می کند و برای نشان دادن حسن نیت و کاهش رنجهای عظیم بازماندگان آن کشتار،1 میلیارد و 100 میلیون یورو برای حمایت از پروژه های بازسازی و توسعه به نامیبیا می پردازد.

البته در زمینه اعتراف به جنایات تاریخی، آلمان تنها نبود چرا که فرانسه نیز مدتی قبل به جنایاتش علیه مردم آفریقا اعتراف کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت کشتار 1994 کیگالی به مسئولیت کشور خودش در کشتار جمعی اهالی برواندا در سال 1994 اعتراف کرد.

وی در این سخنرانی گفت: فرانسه همدست این جنایت نبوده اما مدت زمان طولانی واقعیت را مکسوت نگاه داشت .

مکرون این سخنرانی را به مناسبت سفر رسمی به رواندا ایراد کرد و گفت مرحله آخر در عادی سازی روابط دو کشور پس از بحرانی است که بیش از 25 سال از ایفای نقش فرانسه در کشتار دستکم 800 هزار نفر در آوریل و ژوئن 1994است که بیشترشان توتسی بودند.

اقدام این دو کشور اروپایی اگر چه پیچیده است اما نوید بخش آینده ای مثبت برای کشورهایی است که هنوز قربانی جنایت های نظام های سرکوب گر غربی در قرون اخیر هستند اما سوال این است آیا بریتانیا نیز مانند آلمان و فرانسه به جنایت کثیفش اعتراف می کند و اگر بریتانیا چنین اقدامی کند آغاز دادن حق فلسطینی ها و بازگشت به سرزمینشان و پایان طرح های شومشان است که فلسطین اشغالی و منطقه را تخریب کرده است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها