نشست وزرای خارجه چین و «آ. سه. آن» برگزار شد

نشست وزرای خارجه چین و «آ. سه. آن» برگزار شد
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 10:51

نشست ویژه وزیران خارجه چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ. سه. آن» به مناسبت گرامیداشت سی اُمین سالگرد آغاز گفتگوی چین و این اتحادیه، روز سه شنبه در شهر چونگ چینگِ چین برگزار شد.

العالم - آسیا

به گزارش رسانه های چین، «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین همراه با وزیر خارجه فیلیپین به عنوان کشور هماهنگ کننده روابط چین و "آسه آن" مشترکاً ریاست این جلسه را بر عهده گرفتند.

وزرای خارجه سایر کشورهای عضو آسه آن و دبیرکل این اتحادیه نیز در این نشست حضور داشتند.

وانگ یی در این نشست تاکید کرد: طی ۳۰ سال گذشته، چین و آسه آن به بزرگترین شرکای تجاری و همکاری با غنی ترین موضوعات و پویاترین شرکای راهبردی یکدیگر تبدیل شده اند که ناشی از آن است که هر دو طرف همواره یکدیگر را در اولویت روابط خارجی خود قرار داده اند و با پایبندی بر محوریت همیشگی مردم و تمرکز بر همکاری عملی و توسعه و درهای باز، برای تحقق منافع متقابل و برد- برد تلاش کرده اند.

وی با یاداوری اینکه دو طرف همواره با اهمیت دادن به وضعیت کلی روابط دوجانبه، برخوردی مناسب با اختلافات داشته‌اند، اظهار کرد: چین و اتحادیه آسه آن در طول ۳۰ سال آینده باید برای توسعه روابط مشارکتی راهبردی خود به سطحی بالاتر و ایجاد و نزدیک تر کردن جامعه ای با سرنوشت مشترک تلاش کنند.

حجم تجارت بین چین و «آسه آن» از کمتر از ۸ میلیارد دلار به ۶۸۴.۶ میلیارد دلار رسیده که بیش از ۸۰ برابر افزایش یافته است. هر هفته نزدیک به ۴۵۰۰ پرواز بین چین و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا انجام می شود.

در همین حال، طبق گفته وانگ، دو طرف بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو رد و بدل کرده و بیش از ۲۰۰ جفت شهر خواهر خوانده معرفی کرده اند.

از نظر بهبود اقتصادی نیز وانگ متعهد شد پس از بهبود شیوع کرونا، از اجرای چارچوب جامع بهبودی آسه آن پشتیبانی کند و ساخت برنامه اقدام مشترک در اقتصاد دیجیتال را تسریع کند.

در این نشست، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه آسه آن صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین را تبریک گفتند و دستاوردهای بزرگ چین در مبارزه با اپیدمی و توسعه اقتصادی و اجتماعی را عالی ارزیابی کردند.

آنها گفتند که روابط اتحادیه آسه آن با چین، مهمترین و مؤثرترین رابطه این اتحادیه با شرکای خود است و به ستونی مهم برای صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی منطقه تبدیل شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها