لغو دو مجوز اختیارات نظامی رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان

لغو دو مجوز اختیارات نظامی رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان
چهارشنبه 9 تير 1400 - 08:08

مجلس نمایندگان آمریکا دو مجوز اختیارات نظامی رئیس‌جمهور را لغو کرد.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۶ رای موافق در مقابل ۴۶ رای مخالف دو مجوز اختیارات رئیس‌جمهور این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۵۷ را لغو کرد.
یکی از این مجوزها متعلق به سال ۱۹۹۱ بود و پس از حمله نظامی صدام حسین به کویت و اشغال این کشور توسط نیروهای عراقی صادر شد. براساس این قانون٬ نیروهای آمریکایی به همراه ائتلاف بین المللی، نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.
مجوز دیگر که کمتر شناخته شده است، در سال ۱۹۵۷ برای مقابله با «تهاجم احتمالی کمونیسم» به منطقه خاورمیانه در دوران جنگ سرد صادر شده بود. از مجوز سال ۱۹۵۷ هرگز برای توجیه حمله نظامی استفاده نشد.
ابیگل اسپانبرگر، نماینده دموکرات که طرح لغو مجوز اختیارات سال ۱۹۹۱ را تهیه کرده در این زمینه گفته است، براساس این مجوز سه دهه پیش درگیری کوتاهی روی داد و می‌بایست چنین مجوز قدیمی و غیر فعالی را حذف کنیم.
این نماینده دموکرات اضافه کرد لغو این مجوز باعث می‌شود به شما اطمینان داده شود که هیچ رئیس جمهوری در آینده از این مجوز سواستفاده نخواهد کرد.
مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه از تگزاس هم گفته است، اهداف خاص این قانون محقق شده بودند. بنابراین، ضرورتی نداشت که همچنان ادامه داشته باشند.
اما چالش مهم بین نمایندگان کنگره بر سر مجوزی است که پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به رئیس جمهوری آمریکا داده شده است تا به حملات تروریستی پاسخ داده شود. از این مجوز به طور گسترده و متناوب بیش از هر مجوز دیگری استفاده شده است. این مجوز به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که از همه نیروها که لازم دارد استفاده کند.
مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در ۲۷ خرداد به طرح لغو اختیارات رئیس‌جمهور برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال ۲۰۰۲ تصویب شده بود رای داد. با این حال، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح لغو اختیارات جنگی سال ۲۰۰۲ را به ماه آینده موکول کرده است.

پربیننده ترین خبرها