آیا القاعده یمن سعودی را از باتلاق مارب نجات خواهد داد؟

آیا القاعده یمن سعودی را از باتلاق مارب نجات خواهد داد؟
سه شنبه 15 تير 1400 - 16:01

العالم _ یمن

خبر:

چند روزی است خبرها از جبهه های نبرد در منطقه "البضا" یمن داغ شده و جالب آنکه هم مقامات دولت هادی و هم رسانه های سعودی پیروز این درگیری ها را نیروهای هادی معرفی می کنند.

تحلیل:

- واقعیت آن است که منطقه بیضا و به ویژه بخش "الزاهر" در این منطقه پایگاه جدی القاعده است که بارها توسط آمریکا بمباران شده است.

-سال گذشته این منطقه به تصرف انصارالله یمن درآمد و بیش از 90 درصد آن بدست انصارالله افتاد.

- پیش از این بارها اتفاق افتاد که القاعده در مقابل دریافت پول از سعودی و امارات از برخی مناطق عقب نشینی می کرد تا این مساله به عنوان یک پیروزی صوری و ظاهری در کارنامه ائتلاف ثبت شود و البته کمکی باشد به روحیه و انگیزه فرسوده ائتلاف ناکام درجنگ

- در حالی که مارب در آستانه سقوط است این بار نیز سعودی با فعال کردن القاعده در منطقه الزاهر بیضا می کوشد تا هم مارب را از کانون توجه ارتش نجات ملی دور کند و هم با مشغول کردن نیروهای انصارالله در جبهه ای جدید از حجم فشارهای ارتش ملی یمن بر مارب بکاهد.

- علی رغم تبلیغات رسانه های سعودی و مقامات دولت هادی اولا به استثنای دست بدست شده مناطقی محدود در البیضا اتفاق خاصی نیفتاده است ثانیا معلوم نیست تا چه زمانی هم رسانه های سعودی وهم مقامات دولت هادی خواهند توانست بر این دروغ بزرگ مداومت کنند که با استفاده از القاعده خود را پیروز میدان جنگ نشان دهند.

- اخیرا دولت امریکا اعلام کرد دولت هادی در یمن دولت قانونی است و البته انصار الله یمن را "امر واقعی" دانست که نمی توان از آن در تعیین سرنوشت یمن چشم پوشی کرد. این درحالی است که تجربه میدان نشان می دهد هم امریکا و هم سعودی برای حذف این "امرواقع" از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. القاعده همیشه تاریخ نشان داده است در زمره دشمنان درجه یک امریکا قرار داشته است اما در عمل امریکا حتی از این دشمن ضعیف شده نیز در جهت منافع خود دریغ نکرده و نمی کند.

پربیننده ترین خبرها