کرزی: وضعیت کنونی افغانستان حاصل سیاست آمریکا است

کرزی: وضعیت کنونی افغانستان حاصل سیاست آمریکا است
چهارشنبه 16 تير 1400 - 15:09

رییس‌جمهور سابق افغانستان با ناکام خواندن ماموریت جنگی آمریکا و ناتو در این کشور تاکید کرد وضعیت کنونی افغانستان حاصل سیاست آمریکاست.

العالم - آسیا

«حامد کرزی»، رییس‌جمهور سابق افغانستان با اینکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آمادۀ دفاع از این کشور در نبود نیروهای خارجی هستند، گفت: ناکامی آمریکا در رسیدن به هدف مبارزه با تروریسم، افغانستان را با سرنوشت کنونی رو به‌رو کرده‌است.

وی در یک گفت‌وگو با بخش انگلیسی تلویزیون بی‌بی‌سی افزود که آمریکا در گذشته به جای رفتن به پناهگاه‌های امن تروریستی در پاکستان، روستاهای افغانستان را بمباران کرد که این کار منجر به ناکامی واشنگتن در جنگ با تروریسم و افراط گرایی شد.

وی تأکید کرد که حضور ۲۰ سالۀ جامعه جهانی به ویژه آمریکا در کشور سبب رُشد ظرفیت‌ها، بازگشایی مدارس و برگشت زنان به صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی شد و اکنون افغانستان یک کشور ناکام نیست.

این سیاستمدار ارشد افغانستان ادامه داد: افغانستان امروز یک کشور ناکام نیست. تا آنجا که مربوط به مردم افغانستان می‌شود، آنان قانون اساسی را ساختند، به انتخابات رفتند، دموکراسی را قلباً در آغوش گرفتند، میلیون‌ها تن به مدارسها رفتند.

وی افزود: ما آنچه در توان داشتیم، برای رهنمود افغانستان در مسیر درست، انجام دادیم. افغان‌ها کارهایی خوبی که می‌توانستند انجام دادند و در صحنۀ جهانی آن را به نمایش گذاشتند.

اما او مأموریت جنگی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده در افغانستان را، ناکام می‌داند.

کرزی در این باره گفت: تمام مأموریت با در نظرداشتن اهداف بیان شدۀ آمریکا و متحدانش در ناتو در رابطه به شکست تروریستی و افراط‌گرایی، شکست خورده‌است.

وی تاکید کرد: ناکامی آمریکا در نابود سازی پناهگاه‌های امن تروریستی در پاکستان، اوضاع آشفتۀ کنونی را در افغانستان، رقم زد.

رئیس جمهور سابق افغانستان خاطرنشان کرد: ایالات متحده به‌جای رفتن به پناهگاه‌های امن ترویست‌ها در بیرون از افغانستان و در پاکستان که خود آن را گزارش می‌داد، به‌بمباران و آسیب رسانیدن مردم افغانستان و نیز ایجاد زندان‌ها در این‌جا آغاز کرد که این کار منجر به آن چه امروز می‌بینیم، شد.

با این همه، رییس‌جمهور پیشین امیدوار است که افغانستان بر مشکلات کنونی غلبه کند و اوضاع بهتر شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها