خطاب به افغانستانی های حاضر در تهران... از آمریکا و داعش بر حذر باشید

خطاب به افغانستانی های حاضر در تهران... از آمریکا و داعش بر حذر باشید
چهارشنبه 16 تير 1400 - 18:30

سخنگوی وارت دفاع آمریکا اذعان کرد، نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی استراتژیکی "بگرام" در نزدیکی کابل را بدون اطلاع‌‌رسانی از قبل به مقام‌های افغانستان درباره ساعت دقیق عقب‌نشینی، ترک کردند.

العالم- کشکول

"جان کربی" افزود: " ما به این نتیجه رسیده بودیم که بهتر است اطلاعات زمان خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام را تا حد ممكن در یك دایره هر چه محدودتر نگه داریم."

توجیهات کربی برای مقامات افغانستان قانع‌کننده نبود؛ زیرا بسیاری از مسئولان از جمله فرمانده جدید نیروهای هوایی از اینکه درباره موعد مشخص خروج نیروهای آمریکایی از بگرام، که بامداد جمعه گذشته انجام شد، به آنها اطلاع‌رسانی نشده، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

ما درصدد نیستیم تا خیانت‌های آمریکا به همپیمانانش را بیان کنیم؛ زیرا آمریکا دوست و دشمن دائمی ندارد بلکه منافع آن دایمی و پایدار است، لذا هر زمانی‌که آمریکا احساس کند منافعش در خطر است دوست و یا کسانی را که به آن پناه برده‌اند، می‌فروشد. این واقعیت ثابت و تایید شده است و نیازی به ذکر نام رژیم‌ها و اسامی حاکمان و روسای جمهوری که توسط آمریکا به بهایی ناچیز فروخته شده‌اند، نیست. ما در اینجا قصد داریم به تیم‌های افغان یادآوری کنیم که ویرانی‌ها و خرابی‌های تحمیل شده بر کشورشان به دلیل جنگ‌هایی بوده که نیروهای خارجی با مداخله آشکار در امور کشورشان، بستر چنین ویرانی را فراهم کردند و نتیجه چنین مداخله‌ای، وارد کردن افغانستان در چرخه‌ای از هرج و مرجی است که 4 دهه است بر این کشور حاکم شده است.

آمریکا، که بدون اجازه وارد افغانستان شد بدون اطلاع‌رسانی قبلی نیز از آن خارج شده است و مطمئنا آخرین چیزی که هنگام ورود و خروج درباره آن فکر می‌کند، شهروند افغانی، ملت افغانستان و منافع افغانستان است، همانگونه که لشکرکشی به این کشور را با ادعایی دروغین کلید زد و در این کشور اسلامی، ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشت و با خروج از افغانستان، این کشور را به مرحله صفر بازگرداند.

اما ایران، امروز با میزبانی از نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان، آنها را بر سر میز مذاکره گرد آورده تا درباره تنها گزینه موجود برای نجات افغانستان از هرج و مرج و ویرانی مذاکره کنند، و اگر ملت افغانستان از این فرصت استفاده نکنند بهای بسیار سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

همه گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای آمریکاییِ در حال خروج، افغانستان را به حال خود رها نکرده‌اند بلکه ویروس خونین و بسیار کشنده "داعش" را از خودشان در آنجا به یادگار گذاشته‌اند، لذا به طرف‌های حاضر در تهران- نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان- می‌گوییم قبل از اینکه خیلی دیر شود وضعیت را اصلاح کنید.

شکی نیست که حتی اگر آمریکا از افغانستان خارج شود ولی با موضع‌گیری در اطراف آن، کنترلش را بر این کشور تحمیل خواهد کرد. در این زمینه یک مساله بدیهی این است که قضیه افغانستان و بحران افغانستان یک راه‌حل دارد و آن گفتمان افغانی- افغانی است گزینه‌ای که تهران از 20 سال پیش بر اجرای آن تأکید دارد و امر نیز میزبان طرف‌های افغانستانی است تا این هدف را تحقق بخشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها