سفر فرستاده ویژه آمریکا به قطر، پاکستان و ازبکستان با دستور کار صلح افغانستان

سفر فرستاده ویژه آمریکا به قطر، پاکستان و ازبکستان با دستور کار صلح افغانستان
شنبه 19 تير 1400 - 21:10

زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان به قطر، پاکستان و ازبکستان سفر کرده است تا روند توافق صلح در افغانستان را پس از خروج نظامیان ناتو و آمریکا از این کشور پیگیری کند.

العالم ـ آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد خلیل زاد روز گذشته برای سفر به آسیای جنوبی و میانه و نیز خاورمیانه عزیمت کرده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت خلیل زاد در این سفر توافق صلح با طالبان را از طریق دیپلماسی ادامه خواهد داد و به عنوان بخشی از حمایت مستمر آمریکا از روند صلح در افغانستان با همه طرف ها و ذینفعان منطقه ای و بین المللی برای پیشبرد بیشتر در مورد توافق سیاسی همکاری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سازش سیاسی با همه طرف ها فوری است تا هر چه زودتر طرفین بتوانند به یک توافق مذاکره شده ، دست یابند و افعانستان و منطقه نیز زودتر از مزایای صلح از جمله ارتباط منطقه ای گسترش یافته، تجارت و توسعه بهره مند شوند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، خلیل زاد قرار است در سفر به تاشکند در یک کنفرانس بین المللی به میزبانی دولت ازبکستان در مورد ارتباط منطقه ای شرکت کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی با شاه محمود قریشی و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیران امور خارجه پاکستان و قطر درباره روند صلح در افعانستان و مسائل منطقه ای گفت و گو کرده است.
لوید آستین وزیردفاع آمریکا به تازگی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اوضاع امنیتی در افغانستان فشار بین المللی بیشتری را برای رسیدن به توافق سیاسی بر پایه مذاکره برای پایان دادن به این درگیری و دادن دولتی که مردم افغانستان می خواهند وشایسته آن هستند، ایجاب می کند. همه جهان می توانند با ادامه این فشار کمک کنند.
این سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد آنتونی بلینکن، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه در امور افغانستان و دیگر مقامات ذی‌ربط آمریکایی قرار است با همتایان خود در سطح جهان، و کشورهای همسایه آن کشور هماهنگی و همکاری کنند تا راه‌حل پایداری شامل آتش‌بس فراگیر پیدا شود.

به گزارش ایرنا، "پیتر برگن" تحلیلگر امنیت ملی سی ان ان، استاد دانشگاه آریزونا و نویسنده کتاب "ظهور و سقوط اسامه بن لادن" نیز امروز شنبه با انتقاد از سخنرانی اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره افغانستان در مقاله ای نوشت: بایدن درحالی توافقنامه دولت ترامپ با یک گروه شبه‌نظامی را الزام‌آور می‌داند که این توافقنامه مشروط بر قطع روابط طالبان با القاعده و آغاز گفت‌وگوهای واقعی صلح بود.

تحلیلگر امنیت ملی سی ان ان افزود: بایدن مدعی است که از این پس زلمی خلیل زاد معمار توافقنامه قطر به سختی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان کار خواهد کرد اما اقدامات او در سه سال گذشته منجر به تامین صلح نشده بلکه موجب واگذاری مناطق زیادی از افغانستان به طالبان شده است.

پربیننده ترین خبرها