روسیه: وضعیت فعلی افغانستان از ۷ سال قبل قابل پیش بینی بود

روسیه: وضعیت فعلی افغانستان از ۷ سال قبل قابل پیش بینی بود
چهارشنبه 23 تير 1400 - 11:54

ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: ما از هفت سال پیش وضعیت موجود افغانستان را پیش بینی می کردیم و بنابر این مذاکرات با طالبان را در دستور کار قرار دادیم.

العالم ـ اروپا

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا از وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در گفت و گو با ریانووستی در باره اینکه چرا مسکو با طالبان ارتباط برقرار کرده است، اظهار داشت که مسکو چندین سال قبل از آغاز خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان، وخیم تر شدن وضعیت این کشور را پیش بینی کرده بود.

کابلوف توضیح داد: خیلی زودتر هم آن را پیش بینی کردیم و بنابراین هفت سال پیش ما شروع به برقراری تماس با جنبش طالبان کردیم.
وی تصریح کرد: «فراموش نکنیم که اکنون در مورد اقدامات تاکتیکی صحبت می کنیم. »

کابلوف گفت: «اکنون تصور کنید که اگر هفت سال پیش ما نمی توانستیم با طالبان پل ایجاد کنیم، با آنها تماس بگیریم، نگرانی ها، منافع خود را برای آنها توضیح دهیم و غربی های شکست خورده را دنبال کنیم و آنها را انگ بزنیم، اکنون با چه کسی صحبت می کردیم؟ آنها مشکلاتی دارند، اما روسیه می تواند با هر یک از نیروها در افغانستان صحبت کند. »

وی اظهار داشت: روسیه نگران استفاده داعش از هرج و مرج جنگ در شمال افغانستان است.
کابلوف گفت: بر اساس ارزیابی مسکو اقدامات نظامی در افغانستان می تواند دو ماه دیگر ادامه داشته باشد و طالبان قادر به کنترل چند استان دیگر خواهد بود.
معاون دوم بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: تنش های کنونی در اوضاع افغانستان در صورت مذاکرات دولت با طالبان قابل جلوگیری بود.
وی گفت: فعالیت کنسولگری روسیه در مزارشریف به محض دریافت تضمین های امنیتی از سرگرفته می شود.
این مقام وزارت خارجه روسیه گفت: از کابل و طالبان می خواهیم تا هنوز برای آغاز مذاکرات جهت ایجاد دولت ائتلافی دیر نشده است، مذاکرات را آغاز کنند.

کابولوف افزود: هر گونه تلاش «طالبان» برای آسیب امنیتی به هم پیمانان روسیه برای آن ها بسیار زیان بار خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها