مقامات ارشد افغانستان برای مذاکره با طالبان راهی دوحه می شوند

مقامات ارشد افغانستان برای مذاکره با طالبان راهی دوحه می شوند
چهارشنبه 23 تير 1400 - 19:24

روز جمعه آینده هیئتی سیاسی از افغانستان برای مذاکره با طالبان به پایتخت قطر سفر خواهند کرد، به این امید که در سایه ادامه حملات طالبان بر مجموعه ای از مناطق کشور، بتوانند روند مذاکرات صلح را تسریع بخشند.

العالم- آسیا

وضعیت افغانستان روز به روز پیچیده تر می شود. هم زمان با ادامه حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان، هیئتی سیاسی از این کشور که در راس آنها حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی ملی قرار دارند، راهی دوحه می شوند تا روند مذاکرات صلح را تسریع کنند.

انتظار می رود هیئت افغانستانی در شرایطی که خشونت در سراسر کشور درحال افزایش است، با طالبان درمورد آتش بس گفتگو کنند.

از سویی دیگر، طالبان نسبت به پیامدهای نقشه ترکیه برای باقی ماندن برخی از نیروهایش در افغانستان برای مدیریت و حفاظت از فرودگاه کابل هشدار داد.

طالبان مسئولین ترکیه را تهدید کرد که اگر در تصمیم خود تجدیدنظر نکنند و به اشغال کشور ادامه دهند، موضعی علیه آنها اتخاذ خواهد کرد.

اینکه موضوع فرودگاه کابل بین هیئت افغانستانی و طالبان مورد بحث قرار می گیرد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

شایان ذکر است که وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان باعث شد سفارت فرانسه در کابل از شهروندان خود بخواهد با پرواز رایگانی که برای روز شنبه تدارک دیده شده، افغانستان را ترک کنند.

سفارت فرانسه طی بیانیه ای به شهروندان خود هشدار داد که اگر تا 17 جولای در افغانستان بمانند، دیگر قادر به تامین امنیت پروازهای آینده برای آنها نیست.

طبق آخرین تحولات میدانی طالبان، این گروه کنترل گذرگاه مرزی سپین بولدک میان افغانستان و پاکستان واقع در قندهار جنوبی را در دست گرفته است.

بن والاس وزیر خارجه انگلستان برای مشروعیت بخشی به طالبان و جولان هایش در افغانستان ، اظهار داشت که انگلیس در صورت مشارکت طالبان در حکومت بر افغانستان با این گروه همکاری خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که اگر طالبان رفتاری مغایر با حقوق بشر از خود نشان دهد، انگلیس در برقراری هرگونه روابطی با آن تجدید نظر خواهد کرد.

روشن است که چه جامعه بین المللی با طالبان موافق باشند چه با آن مخالفت کنند، این گروه با تمام توان به فعالیت های خود برای تسلط کامل بر افغانستان ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها