بحران سیاسی در لبنان... رئیس‌جمهور ساختار پیشنهادی الحریری را بررسی می‌کند

بحران سیاسی در لبنان... رئیس‌جمهور ساختار پیشنهادی الحریری را بررسی می‌کند
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 14:28

منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند که رئیس‌جمهور بحث و بررسی درباره ساختار کابینه پیشنهادیِ نخست‌وزیر مکلف را آغاز خواهد کزد؛ زیرا این کابینه شامل تغییرات چشمگیری درخصوص اسامی و پست‌ها به‌ویژه پست‌های حاکمیتی است.

العالم- لبنان

به گزارش العالم، در اقدامی در مسیر تشکیل دولت لبنان، "سعد الحریری" نخست‌وزیر مکلف ساختار کابینه را تقدیم "میشل عون" رئیس‌جمهور کرده است. ولی اظهارات الحریری بعد از دیدارش با عنوان نشان از پیچیدگی این روند دارد و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور عون در یک موقعیت پیچیده‌ای و مقابل دو گزینه قرار گرفته است: مخالفت با ساختار کابینه یا قبول همین ساختار.

منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری اعلام کردند، میشل عون ساختار کابینه را تحویل گرفته که شامل اسامی جدید و شکلی جدید از توزیع پست‌ها است.

به گفته منابع مذکور، میشل عون در حال مطالعه و بررسی ساختار مورد نظر الحریری بوده و شاخص‌ها نشان می‌دهد که قصد ندارد پاسخ منفی به نخست‌وزیر مکلف بدهد. همچنین عون به هیچ وجه قصد ندارد سعد الحریری را به سمت استعفا سوق دهد.

منابع همچنین تصریح کردند، الحریری در ساختار مورد نظر خود 2 وزیر مسیحی را معرفی کرده و وزارت خارجه را در اختیار مارونی‌ها و وزارت دفاع را در اختیار ارتدوکس‌ها قرار داده و وزارت کشور در اختیار گروه سنی قرار گرفته، در حالی که پیش از این در اختیار مسیحیان بود.

از سوی دیگر، منابع "جریان آزاد ملی" اعلام کردند، تغییراتی در فهرست کابینه الحریری ایجاد شده و رئیس‌جمهور اسامی مطرح شده را نمی‌شناسد به ویژه اینکه زندگینامه آنها به شکل شفاف مشخص نشده است. بر همین اساس رفتارهای الحریری نشان می‌دهد که او قصد واقعی و صادقانه برای همکاری در تشکیل دولت ندارد و تنها برای اتلاف وقت تلاش می‌کند.

یک روز پیش از تقدیم ساختار کابینه به رئیس‌جمهور، وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌هایی علیه طبقه سیاسی حاکم در لبنان در پی بحران سیاسی این کشور به توافق رسیدند.

پربیننده ترین خبرها