فروش ۲۰ میلیارد پوندی تسلیحات انگلستان به عربستان از آغاز جنگ یمن

فروش ۲۰ میلیارد پوندی تسلیحات انگلستان به عربستان از آغاز جنگ یمن
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 19:50

روزنامه ایندیپندنت به نقل از پژوهشگران و کارشناسان اعلام کرد که از آغاز جنگ یمن در سال 2015، دولت انگلیس ۲۰ میلیارد پوند تجهیزات نظامی به عربستان فروخته است.

العالم-عربستان سعودی

سایت "الواقع السعودی" به نقل از ایندیپندنت گفت که مبلغ مذکور را پژوهشگرانی افشا کرده اند که منابع رسمی سازندگان اسلحه را بررسی کرده و دریافته اند که مبلغ مذکور، بیش از 3 برابر چیزی است که قبلا انتظار می رفت.

طبق آمار رسمی انگلیس، از زمان آغاز حملات عربستان بر یمن در سال 2015، وزرای این کشور قرارداد فروش اسلحه به ارزش 6.7 میلیارد پوند را امضا کرده اند تا در طی آن، بمب، موشک و جنگنده هایی به عربستان فروخته شود.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که مبالغ رسمی شامل معاملاتی نمی شود که در ذیل قانون "مجوز آزاد" فروش سلاح و مهمات صورت گرفته اند.

بین سال های 2014 و 2019، انگلستان قانون مجوز آزاد را برای فروش بمب و موشک های هوا به زمین به عربستان به صورت جداگانه به راه انداخت. تجهیزات و اجزای استفاده شده در هواپیمای " یوروفایتر تایفون " نیز با همین سیستم به عربستان منتقل شد.

کارشناسان با بررسی حساب های شرکت های معروف انگلیسی فروشنده سلاح به عربستان، دریافتند که یکی از آنها با نام BAE System ، از طریق فروش سلاح به عربستان نزدیک به 17 میلیارد پوند درآمد داشته است که تنها بخشی از مبالغ هنگفت این معاملات بوده است.

در نتیجه، به تخمین کارشناسان ارزش واقعی صادرات اسلحه از انگلیس به عربستان تا کنون نزدیک به 20 میلیارد پوند بوده است.

پربیننده ترین خبرها