انفجار در شهرک صدر چرا؟ ناامنی‌های عراق تاکجا؟

انفجار در شهرک صدر چرا؟ ناامنی‌های عراق تاکجا؟
سه شنبه 29 تير 1400 - 13:00

خبر: داعش مسئولیت انفجار دیشب در شهرک صدر با بیش از 30 شهید از مردم عادی را عهده دار شد.

تحلیل:

- اگر چه جنس عملیات دیشب در شهرک صدر نشان می‌دهد چنین قساوتی تنها از گروه داعش بر میاید اما سوال این است که آیا زمان آن فرانرسیده است که با تجدید نظر در ادبیات و مکانیسم برخورد با بانیان و عاملان چنین فجایعی راه را بر تکرار آنها مسدود کرد؛ مسلم این است که چنین فاجعه ای آخرین نوع از این فجایع نخواهد بود بشرط آنکه مجاری اصلی وقوع آن بسته نشود.
- در طی دو ماه گذشته و در حالی که عراق در آستانه برگزاری انتخاباتی است که نحوه برگزاری آن مورد تایید مردم خواهان اصلاحات در این کشور است وقوع زنجیره‌ای از حوادث تروریستی یا ناشی ازسوء مدیریت بسیار قابل است. دو ماه قبل بیش از 80 عراقی در بیمارستان الخطیب بغداد در آتش سوختند. چند روز پیش همان فاجعه در بیمارستان الحسین ناصریه تکرار شد. وقوع آتش‌سوزی در مدینه الطب بغداد و بالاخره ماجرای دیشب شهرک صدر حکایت از پیوند این مسائل با آنچه در میدان سیاست عراق در حال گذراست دارد.
- اینکه واقعا داعش در عراق از این امکان برخوردار است که فجایعی مانند آنچه دیشب در شرک صدر حادث شد را رقم بزند هم پذیرفتنی نیست و هم بیش از هر چیز به ضعف مسئولان امنیتی عراق برمی‌گردد، مسئولانی که تجربه های اخیر نشان میدهد مبادرت به تعویض آنها اگرچه اقدامی فوری است اما به‌هیچ وجه موثر نیست چرا که اگر این اقدامات بهره ای از تاثیر گذاری داشتند نباید این حوادث تکرار می‌شد.
- پرونده داعش را نیروی نظامی و بویژه الحشد‌الشعبی عراق یکبار پیش از این و در 2017 بسته است و البته سرکشی های پراکنده بقایای داعش را نیز بشدت سرکوب کرده است اما اینکه روزی دکل های برق در عراق مورد هجوم دواعش قرار میگیرد، روزی دیگر جوخه های ترور داعش فعال می‌شود و در دیگر روز مردم بی دفاع به قربانگاه داعش می‌روند حکایت از آن دارد که بایستی دولت عراق هم در اولویت‌های خود در اداره امور تجدید نظر کند وهم از آزمودن آزموده های گذشته پرهیز کند و نسخه ای شفا بخش برای حل این مساله پیدا و عرضه کند. شاید یکی از اقدامات عاجل در این ماجرا آن باشد که سیستم تامین کننده امنیت در عراق مجدداً مشمول بازنگری ریشه ای قرار گیرد و آنانی عهده دار امر شوند که پیشتر کارنامه ای روشن در تامین امنیت عراق ارائه کرده اند.
- قطعا یکی از راه‌های تشخیص مشکل و بالتبع حل آن بشکل ریشه ای در عراق توجه به این نکته باشد که سود برندگان از حوادثی مانند آنچه در عراق دیشب اتفاق افتاد چه کسانی هستند؟ و مسلما تمرکز بر این نکته که داعش در زمین چه کس یا کسانی مشغول بازی است؟ میانبری است که با صرف زمان بسیار کمتری مقامات عراقی را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

پربیننده ترین خبرها