پشت پرده تصمیم آمریکا برای ادامه حضورش در سوریه

پشت پرده تصمیم آمریکا برای ادامه حضورش در سوریه
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 22:25

نشریه آمریکایی "پولیتکو" به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است، دولت بایدن حدود 900 نظامی آمریکا از جمله "کلاه سبزها" را به منظور پشتیبانی از شبه‌نظامیان "قسد" در امر مبارزه با داعش، در سوریه باقی نگه خواهد داشت. این مسئول هرگونه تغییر در ماموریت این نیروها را بعید دانست.

العالم- کشکول

واضح است بهانه‌‌ای که آمریکا برای ادامه حضور غیرقانونی‌اش در سوریه، یعنی حمایت از قسد در نبرد علیه داعش، مطرح می‌کند قانع‌کننده نیست؛ زیرا تنها طرفی که با داعش جنگیده و هزاران شهید و مجروح در این راه از دست داده است، ارتش سوریه و همپیمانانش هستند.

در زمانی‌که آمریکا مدعی می‌شود دلیل اول و آخر حضورش در سوریه مبارزه با داعش است، تحولات میدانی نشان می‌دهند که داعش تنها یک ابزار آمریکایی است که مطابق با منافع ایالات متحده و در راستای طرح و نقشه‌های آن در منطقه و تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی، در سوریه مستقر شده است.

بهانه مبارزه با داعش را آمریکا همچنین برای توجیه حضور نظامی‌اش در عراق نیز مطرح کرده ولی وقایع میدانی فاش ساخته که داعش در عراق تحت نظارت و برنامه‌های نیروهای آمریکا تحرک دارد و آمریکا برای تامین امنیت داعش و تضمین ورود امن آنها به عراق و نیز سوریه، بارها مواضع الحشد الشعبی در مرزهای مشترک این دو کشور را بمباران کرده که در نتیجه آنها ده‌ها تن از مبارزان الحشد شهید و یا مجردح شدند. همچنین باید گفت بزرگ‌ترین خدمتی که آمریکا به داعش کرد ترور فرماندهان پیروزی، یعنی حاج شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بوده است.

قابل توجه این است که تصمیم برای باقی ماندن 900 نظامی آمریکا در سوریه در زمانی اتخاذ می‌شود که آمریکا از افغانستان و عراق عقب‌نشینی می‌کند، که این امر موید این واقعیت است که آمریکا همچنان به موفقیت طرح‌ها و سناریوهایش در سوریه، که مبتنی بر تقسیم سوریه است، چشم امید دوخته است.

بدیهی است گزینه مقاومت تنها گزینه‌ای است که رهبران سیاسی و نظامی آمریکا را به بررسی جدی خروج از آمریکا سوق خواهد داد همانطور که از افغانستان عقب‌نشینی کرد و در مسیر عقب‌نشینی از عراق است. سوریه نیز به این گزینه، مقاومت، پایگاه نظامی آمریکا در میدان نفتی "العمر" در حومه دیرالزور و نیز پایگاه نظامی آمریکا در میدان گازی "کونیکو" در دیرالزور را هدف حملات موشکی قرار داد که در نتیجه این حملات، نیروهای اشغالگ این منطقه را بستند و هواپیماهای ارتش اشغالگر آمریکا در آسمان این منطقه به پرواز درآمدند.

حملات مستمر به نیروهای آمریکایی در سوریه به امری طبیعی تبدیل شده و برای این نیروها سخت است که سیطره خود را بر این منطقه تثبیت کنند؛ زیرا به رغم استقرار گسترده شبه‌نظامیان قسد، ولی مخالفت مردمی با حضور آمریکا در این منطقه بسیار زیاد شده است و همین مخالفت مردمی باعث عقب‌نشینی ذلیلانه آمریکایی‌ها خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها