عصائب اهل الحق: دولت عراق در اخراج اشغالگران آمریکایی قاطع نیست

عصائب اهل الحق: دولت عراق در اخراج اشغالگران آمریکایی قاطع نیست
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 22:26

عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد دولت عراق در اجرای مصوبه پارلمان برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور تعلل می کند.

العالم _ عراق

به نقل از شبکه تلویزیونی العهد؛ عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد آمریکا تصمیمی برای خروج از عراق ندارد و از هر بهانه‌ای و تحت هر عنوانی تلاش می‌کند در عراق باقی بماند.
سالم العبادی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی العهد گفت: بر کسی پوشیده نیست که آمریکا در دوره‌های مختلف پس از جنگ جهانی از شیوه‌های مختلف برای مشروعیت بخشی به افکار و طرح‌های توسعه طلبانه خود در جهان استفاده کرده است. در خصوص عراق باید بگویم آمریکا تحت عنوان (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی و برای مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی به عراق آمد و پس از سقوط رژیم گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم به حضور در عراق ادامه داد و پس از آن که داعش به عنوان دست پرورده خودش و کشور‌های حوزه خلیج (فارس) ظهور کرد تحت عنوان مبارزه با تروریسم به عراق برگشت.
وی با بیان این که آمریکا پس از پایان ماجرای داعش، به بهانه حضور مستشاران و مربیان نظامی تلاش کرد به حضور خود در عراق ادامه دهد خاطر نشان کرد:حقیقت یک چیز است و آن این که آمریکا تمایلی برای خروج از عراق ندارد و علل آن هم کاملا معلوم است و به مسائل اقتصادی و ژئوپلتیک و... برمی گردد که به خاطر آن‌ها می‌خواهد در عراق حضور داشته باشد.
عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در عراق همچنین تصریح کرد دولت عراق که باید در حد و اندازه‌های خواست مردم عراق ظاهر شود، برای تحقق خواست مردم عراق در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی دائما امروز و فردا می‌کند و در اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تعلل می‌کند. با توجه به سه دور گذشته از گفتگو‌های راهبردی آمریکا و عراق می‌بینیم دولت عراق به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌خواهد به حضور آمریکا در عراق مشروعیت ببخشد و نشانه آن هم اظهارات سوال برانگیز مقامات دولت و تناقضات موجود بین سخنان نخست وزیر و وزیر خارجه وی است. همه این امور نشان می‌دهد هدف از این گفتگو‌ها مشروعیت بخشی به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق است.
سالم العبادی همچنین خاطر نشان کرد وقتی فؤاد حسین وزیر خارجه عراق می‌گوید ما به نیرو‌های آمریکایی نیاز داریم در واقع به نیرو‌های امنیتی عراق که به تنهایی به ماجرای داعش پایان دادند توهین می‌کند و می‌خواهد به حضور نیرو‌های آمریکایی مشروعیت ببخشد. وزیر خارجه عراق در حمله اخیر آمریکا علیه مواضع سازمان بسیج مردمی عراق هیچ واکنشی نشان نداد و در برابر اظهارات مقامات آمریکایی که به این کار افتخار کردند هیچ واکنشی از خود نشان نداد؛ بنابراین اقدامات و رفتار‌های این دولت به خوبی نشان می‌دهد هدف از این دور از گفتگو‌های راهبردی مشروعیت بخشی به حضور آمریکایی‌ها در عراق است و در خصوص پایگاه‌های آمریکا در عراق نیز فقط نام آن‌ها به پایگاه‌های عراقی تغییر می‌کند و هیچ تغییر دیگری رخ نخواهد داد.

عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در ادامه درباره این که گروه‌های مقاومت عراقی پس از گفتگو‌های اخیر بایدن و الکاظمی و خبر‌های رسانه‌های آمریکایی درباره عقب نشینی از تصمیم خروج از عراق، هیچ واکنشی نشان نداده اند گفت: گروه‌های مقاومت اسلامی عراق مدتی پیش از طریق هیئت هماهنگی خود اعلام کرد از اول می‌دانست آمریکا و حتی دولت عراق چه اهدافی در سر دارند، اما به دولت فرصت داد تا نقش خود را برای اخراج نیرو‌های آمریکایی ایفا کند تا دست آن‌ها برای همه عراقی‌ها که احتمال می‌دادند شاید دولت عراقی با شیوه‌های دیپلماتیک نیرو‌های آمریکایی را از کشور اخراج کند، رو شود. ولی مسئله از ابتدا برای ما کاملا روشن بود و دولت هم نقش خود را در این باره ایفا نکرد.
سالم العبادی درباره مخالفت عده‌ای از گروه‌ها و محافل عراقی با خروج آمریکا که باعث تشویق این کشور به ادامه حضور در عراق می‌شود گفت: بدون شک آمریکا از هر بهانه‌ای که در عراق پیدا کند استفاده می‌کند. متاسفانه برخی طرف‌ها به سبب نگرانی‌هایی که دارند خواستار ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی هستند.
گفتنی است سالهاست آمریکا به بهانه تامین ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش داده است، اما تاریخ ثابت کرده که هرچه حضور نظامی آمریکا پر رنگ‌تر شده امنیت در منطقه کم رنگ‌تر شده و فعالیت‌های تروریستی افزایش یافته است. آمریکا به دنبال شکست‌هایی که متحمل شده و ضرر و زیانی که دیده ظاهراً به دنبال خروج نیرو‌های خود از منطقه است.
باید توجه داشت که آمریکا به دنبال آن است که در ظاهر کشور‌های منطقه را ترک کند، اما با ترفند‌های جدیدی در این کشور‌ها حضور پیدا کند. واقعیت این است که پس از اقدام جنایت‌کارانه روز سوم ژانویه ۲۰۲۰ دولت آمریکا در ترور سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس حشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، موضوع خروج نظامیان آمریکایی نه تنها از عراق بلکه از منطقه به مطالبه عمومی تبدیل شد. حیله گری آمریکایی‌ها و همچنین عدم پیگیری جدی دولت‌های منطقه از این مطالبه مردمی موجب شده است که خروج نیرو‌هایی آمریکایی آن چنان که باید کامل نشده است هرچند به نظر می‌رسد در گذر زمان و با اصرار مردم روز به روز منطقه برای نیرو‌های آمریکایی ناامن خواهد شد و آمریکایی‌ها چاره‌ای جز خروج از منطقه نخواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها