کرزای: آمریکایی‌ها مردم ما را می‌کشتند

کرزای: آمریکایی‌ها مردم ما را می‌کشتند
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 02:38

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت؛ آمریکایی‌ها روستا‌ها و مناطق مختلف افغانستان را بمباران کردند و خانه‌های مردم افغانستان را ویران کردند و شهروندان ما را کشتند.

العالم - آسیا

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان در گفتگو با شبکه راشاتودی‎‏ گفت شیوه‌ای که آمریکا جنگ علیه ترور و تروریسم را در افغانستان شروع کردند، همه چیز را نابود کرد. آن‌ها بمباران روستا‌ها و مناطق مختلف افغانستان را شروع کردند و خانه‌های مردم افغانستان ویران شدند و شهروندان ما کشته شدند. این مرحله، همان جایی بود که روند منفی در کشور ما شروع شد. در همین مرحله بود که اختلاف نظر من با آمریکا شروع شد. در سال ۲۰۰۶ هم اختلافات من با آمریکایی‌ها آشکار شد.

رئیس جمهور سابق افغانستان در ادامه گفت: ما اکنون در شرایط بسیار دشواری قرار داریم و شاهد خشونت‌های شدید و خشم شدید در این کشور هستیم، اما معتقدم که مردم افغانستان با واقعیت جدیدی آشنا می‌شوند. کسانی که در افغانستان هستند و کشور‌های منطقه مانند روسیه، چین و ایران می‌ توانند در ایجاد وضع بهتر در این کشور نقش بیشتری ایفا کنند. مسئله مهم دیگر این است که پاکستان خطرات تداوم بی ثباتی در افغانستان را درک کند.

وی افزود: این فرصت بزرگی برای افغانستان است تا به سمت بهبود وضع حرکت بکند. همچنین امیدوارم هند بعنوان یک همسایه بزرگ دیگر افغانستان هم این موضوع را درک کند.

در همین حال؛ کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز در گزارشی اعلام کرد: در شش ماه نخست سال جاری میلادی، هزار و ششصد و هفتاد و هفت غیرنظامی افغان کشته و سه هزار و ششصد و چهل و چهار غیرنظامی دیگر زخمی شدند که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش هشتاد درصدی را نشان می‌دهد.

چندی قبل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از افزایش چهل و هفت درصدی تلفات غیرنظامیان در سال جاری میلادی خبر داده بود.

آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای غربی در اکتبر سال ۲۰۰۱ به بهانه حملات یازدهم سپتامبر به برج های دو قلوی تجارت جهانی در نیویورک و مقر پنتاگون در واشنگتن و متهم کردن عناصر القاعده به این حملات و پس از ممانعت طالبان از تحویل دادن بن لادن سرکرده القاعده و دیگر اعضای این گروه تروریستی، به افغانستان حمله‌ور شدند. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ که آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در این کشور داشت، هزینه این جنگ تا سالیانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها